wtorek, 26 maja 2009

Zakup działki pod budowę domu

Data: 26-05-2009 r.

Osoba, która chce kupić działkę pod budowę domu ma dwie możliwości. Może kupić działkę budowlaną albo działkę rolną, której odrolnienie związane jest z wieloma formalnościami. Przed zakupem działki najważniejszą rzeczą jaką musi zrobić każdy inwestor jest sprawdzenie stanu formalno-prawnego działki oraz perspektyw związanych z planowanym zagospodarowaniem otoczenia.

Sprawdzenie nieruchomości

Trzeba ustalić, czy sprzedającemu przysługuje prawo własności do oferowanej nieruchomości. Najważniejszym dokumentem stwierdzającym stan prawny nieruchomości jest poświadczony odpis z wszystkich, tj. czterech działów założonej dla niej księgi wieczystej. Odpis jest uważany za aktualny jedynie przez 3 miesiące licząc od daty jego wydania. Ważne jest aby sprawdzić, czy w księdze wieczystej nie ma wzmianki o złożonym wniosku o dokonanie wpisu. Ponieważ taki wniosek będzie dopiero rozpatrywany, to interesujące nas

fakty mogą ulec zmianie. Dane nieaktualne będą w księdze podkreślone kolorem czerwonym. Poza informacją, kto jest właścicielem działki, z księgi wieczystej można się dowiedzieć tak przydatnych rzeczy jak to, czy działka nie jest obciążona hipoteką, czy nie jest obciążona ograniczonym prawem rzeczowym jak np. służebnością drogi koniecznej (czyli prawem sąsiadów do przejeżdżania i przechodzenia przez ten grunt). Księgi wieczyste znajdują się w wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych właściwych dla miejsca położenia działki. Przeglądanie ksiąg jest bezpłatne. Ponadto należy sprawdzić dane dotyczące działki w tzw. ewidencji gruntów i budynków. Ustalenie dokładnych danych działki jest istotne dla prawidłowego oznaczenia danej działki, zarówno dla potrzeb sporządzenia umowy sprzedaży jak i dla przeprowadzania stosownych procedur budowlanych. Przed podjęciem decyzji o zakupie działki należy w pierwszej kolejności ustalić jej przeznaczenie w planach
zagospodarowania przestrzennego tj. sprawdzić, czy działka jest przeznaczona pod jednorodzinne budownictwo mieszkaniowe. Może się okazać, że działka ma np. przeznaczenie rolne i nie można na niej wybudować domu lub że jest przeznaczona dla innego rodzaju zabudowy, np.

usługowej lub przemysłowej, albo przebiega przez nią planowana droga - wszystko to uniemożliwi uzyskanie pozwolenia na budowę domu jednorodzinnego. Plany zagospodarowania przestrzennego znajdują się w urzędzie gminy w wydziale architektury. Tam można zapoznać się z planem, a także otrzymać z niego wypisy i wyrysy. Ponadto plan wskaże nam jaka może być maksymalna wysokość planowanej zabudowy, jakie powinny być parametry techniczne projektowanego budynku, np. kształt dachu, wielkość powierzchni zabudowy, czy istnieje możliwość dostępu do drogi publicznej, korzystania z wody, kanalizacji, energii elektrycznej i cieplnej oraz środków łączności, jakie są wymagania dla danego terenu dotyczące ochrony środowiska lub ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków, jakie są zasady i warunki podziału terenu na działki budowlane

Zakup działki budowlanej

Zakup działki budowlanej, podobnie jak każdej nieruchomości, wymaga sporządzenia aktu notarialnego, co wiąże się z poniesieniem określonych kosztów takich jak: wynagrodzenie notariusza, opłaty

sądowe oraz podatek od czynności cywilnoprawnych. Obecnie notariusz pobiera wszystkie te opłaty i wpłaca je na konta właściwych sądów i urzędów. W przypadku nabywania nieruchomości od Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, sprzedaż odbywa się na zasadach przetargu, zgodnie z ustawą o gospodarce
nieruchomościami. Procedura zakupu po wygraniu przetargu również wymaga zachowania aktu notarialnego.

Przygotowanie do budowy

Przed przystąpieniem do budowy domu musimy uzyskać szereg ważnych decyzji:

1. Warunki zabudowy i zagospodarowania przestrzennego.

Otrzymanie pozwolenia na budowę wymaga przedłożenia oprócz projektu również dokumentu potwierdzającego możliwość i warunki zabudowy działki wynikające z planu zagospodarowania przestrzennego gminy. Do niedawna wymagało to każdorazowo uzyskania z gminy dla wybranej działki decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Od 11 lipca 2003 r. warunki zabudowy i zagospodarowania przestrzennego działek regulowane są bezpośrednio przez obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy, a tylko w przypadku jego dezaktualizacji lub braku -przez decyzje o warunkach zabudowy wydawana przez prezydenta, burmistrza lub wójta gminy. W praktyce oznacza to, że decyzja o warunkach zabudowy jest wymagana nadal odnośnie wszystkich działek położonych na terenach, dla których miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego zostały uchwalone przed 1 stycznia 1995 r., a dla pozostałych wystarczające są aktualny wypis i wyrys z planu zagospodarowania gminy. Dzięki takiemu rozwiązaniu można otrzymać decyzje nawet wówczas, jeśli gmina nie posiada planu miejscowego lub jest on nieaktualny.

Wydawanie decyzji poza planem podlega jednak znaczącym ograniczeniom - działka, której dotyczy decyzja, musi spełniać 5 warunków:

  • co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, musi być zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu;

  • działka ma dostęp do drogi publicznej;

  • istniejące lub projektowane uzbrojenie działki, z uwzględnieniem ust. 5, jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego;

  • działka nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, albo jest objęta zgodą, uzyskaną przy sporządzaniu miejscowych planów;

  • decyzja musi być zgodna z przepisami odrębnymi.

Pierwszy z warunków nie musi być spełniony, o ile gmina posiada plan obowiązujący uchwalony przed 1 stycznia 1995 r. oraz kiedy powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z planowaną zabudową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w danej gminie. Warunek 3 uznaje się za spełniony, jeżeli wykonanie uzbrojenia terenu zostanie zagwarantowane w drodze umowy zawartej miedzy właściwą jednostka organizacyjna a inwestorem.

Decyzja o warunkach zabudowy określa:

  • rodzaj inwestycji;

  • warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikające z przepisów odrębnych;

  • linie rozgraniczające teren inwestycji, wyznaczone na mapie w odpowiedniej skali.

2. Decyzja o pozwoleniu na budowę.

Dysponując wypisem i wyrysem z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy, musimy ostatecznie zdecydować się, jaki dom chcemy budować. W grę wchodzi kupno jednego z wielu typowych projektów domów oferowanych na rynku

lub zlecenie indywidualnego projektu.

Projekt powinien zawierać:

  • projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony na aktualnej mapie, obejmujący:

- określenie granic działki lub terenu,

- usytuowanie, obrys i układ istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, sieci

uzbrojenia terenu,

- sposób odprowadzenia lub oczyszczania ścieków, układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich,

  • projekt architektoniczno-budowlany, określający funkcje i konstrukcje obiektu budowlanego, jego charakterystykę energetyczną i ekologiczną oraz proponowane niezbędne rozwiązania techniczne, a także materiałowe, ukazujące zasady nawiązania do otoczenia, stosownie do potrzeb, oświadczenia właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu i odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych

    oraz dróg, w zależności od potrzeb, wyniki badań geologiczno-inżynierskich oraz geotechniczne warunki posadowienia obiektów,

  • pozwolenie na budowę

Dysponując prawidłowo sporządzonym projektem budowlanym (w 4 egz.

), wcześniej posiadanymi dokumentami w postaci aktu nabycia nieruchomości oraz decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu można wystąpić o wydanie pozwolenia na budowę. Organem administracji architektoniczno-budowlanej, do którego składamy wniosek i który wydaje decyzje o pozwolenie na budowę, jest starostwo lub gmina. Jeżeli złożone przy wniosku o pozwolenie na budowę dokumenty są kompletne i spełniają powyższe wymagania, organ administracji architektoniczno budowlanej wydaje pozwolenie na budowę w formie decyzji. Po uprawomocnieniu się decyzji o pozwoleniu na budowę inwestor musi zgodnie z art. 18 oraz 42 ustawy Prawo budowlane, zatrudnić kierownika budowy. Inwestor ma obowiązek powiadomienia organu, który wydał decyzje o pozwoleniu na budowę, iż zamierza rozpocząć prace budowlane. Składając to powiadomienie występuje równocześnie o wydanie dziennika budowy. Każda budowa rozpoczyna się od protokolarnego przekazania placu budowy kierownikowi budowy.

Zakup działki rolnej

Przy wyborze zakupu działki rolnej są dwie możliwości: kupno działki pod zabudowę siedliskową lub zakup małej działki i przekształcenie ją w budowlaną. Jeżeli wybierzemy działkę pod zabudowę siedliskową i będziemy chcieli wybudować na niej dom, najpierw musimy sprawdzić, czy gmina posiada plan

zagospodarowania przestrzennego. Jeśli w gminie jest plan zagospodarowania przestrzennego, będzie w nim zaznaczone, jaka powierzchnia ziemi umożliwia budowę domu. Zazwyczaj jest to hektar. Wtedy po kupnie hektara ziemi istnieje od razu możliwość złożenia wniosku o pozwolenie na budowę. Jeżeli jednak w gminie nie ma planu zagospodarowania przestrzennego, pozwolenie na budowę dostaniemy bez problemu tylko wtedy, gdy gospodarstwo związane z tą zabudową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w danej gminie. Ta średnia waha się zazwyczaj od 7 do 20 ha. Średnia powierzchnia gospodarstwa ogłaszana jest w uchwale Rady Gminy. Aby skutecznie wybrnąć z tej sytuacji należy znaleźć rolnika
, który będzie chciał sprzedać kawałek ziemi. Rolnik wystąpi o warunki zabudowy dla tej powierzchni i gdy otrzyma warunki zabudowy będzie możliwe podpisanie z nim umowy przedwstępnej kupna ziemi rolnej. Rolnik wystąpi wtedy o pozwolenie na budowę i wyleje fundamenty. Wówczas można już zawrzeć z rolnikiem umowę warunkową sprzedaży działki z pozwoleniem na budowę. Umowę warunkową, bowiem prawo pierwokupu ziemi rolnej, gdy kupuje ją "nierolnik" ma Agencja Nieruchomości Rolnych. Rolnik dostanie warunki zabudowy gdy:

  • co najmniej jedna działka sąsiednia dostępna z tej samej drogi publicznej będzie zabudowana. (jeśli sąsiednia działka jest niezabudowana, nie można się budować, trzeba poczekać, aż gmina sporządzi nowy plan),

  • teren ma dostęp do drogi publicznej,

  • istniejące lub projektowane uzbrojenie działki jest wystarczające do rozpoczęcia budowy.

Można też znaleźć gospodarstwo ze starymi zniszczonymi zabudowaniami. Ze względu na zły stan nie podniosą one znacząco ceny działki. Zamiast o pozwolenie na budowę będzie można natomiast starać się o pozwolenie na remont.

Jeżeli jednak zdecydujemy się na zakup działki rolnej i przekształcenie jej na budowlaną, musimy wziąć pod uwagę, że czeka nas szereg formalności do załatwienia, nim otrzymamy pozwolenie na budowę. Między innymi konieczne jest odrolnienie. Polega to na zmianie przeznaczenia działki w miejscowym planie zagospodarowania z rolnej na budowlaną i na wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej. Procedurę

odrolnienia gruntu przeprowadza gmina w trakcie uchwalania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wtedy decyduje, które z rolniczych terenów mają stać się budowlanymi. Po odrolnieniu ziemi występujemy o wyłączenie działki z produkcji rolnej. Konieczna jest uzyskanie zgody na wyłączenie, jeśli ziemia jest dobrej jakości
- czyli należy do klas I, II, III, III a, III b oraz w przypadku użytków rolnych klas IV, IV a, IV b, V i VI, wytworzonych z gleb pochodzenia organicznego (np. torfy). Czasami zgoda jest również potrzebna przy gruntach klas IV, IV a i IV b pochodzenia mineralnego. Dzieje się tak, jeśli rada gminy podjęła uchwałę o ochronie tych gruntów na swoim obszarze. Wniosek o wyłączenie działki z produkcji rolnej należy złożyć do Wydziału Geodezji lub Gospodarki Nieruchomościami starostwa powiatowego właściwego ze względu na położenie działki. Wniosek o odrolnienie powinien zawierać dokument potwierdzający własność działki (np. akt notarialny), wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wypis z rejestru gruntów z odbitką z mapy ewidencyjnej, kopię mapy działki wraz z projektem jej zagospodarowania i zaznaczonym terenem wyłączonym z produkcji rolnej.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. 2003 r., Nr 64, poz. 592).

  • Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2003 r., Nr 80, poz. 717 ze zm.).

  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. 1994 r. Nr 89 poz. 414 ze zm.).


Program atomowy Korei Płn. od 1962 do 2009

mm, PAP
2009-05-25, ostatnia aktualizacja 2009-05-25 09:30
Pojemniki z paliwem nuklearnym. Yongbyon, Korea Północna. Zdjęcie z 1996 opublikowane przez południowokoreańską agencję Yonhap
Pojemniki z paliwem nuklearnym. Yongbyon, Korea Północna. Zdjęcie z 1996 opublikowane przez południowokoreańską agencję Yonhap
 Fot. AP

Oficjalna północnokoreańska agencja prasowa KCNA poinformowała o przeprowadzeniu przez Koreę Płn. drugiej już podziemnej próby nuklearnej. Przedstawiamy chronologię prowadzonych od ponad 20 lat działań międzynarodowych w sprawie ambicji atomowych Korei Północnej.

1962 r. - Korea Północna tworzy własny Instytut Energii Atomowej.

1985 r. - W grudniu Korea Płn. podpisuje Traktat o Nierozprzestrzenianiu Broni Jądrowej (ang. NPT); stawia jednak warunek wycofania amerykańskiej broni atomowej z Korei Południowej.

1991 r. - We wrześniu prezydent USA George Bush ogłasza wycofanie całej amerykańskiej taktycznej broni jądrowej ulokowanej w zagranicznych bazach USA, w tym około stu z Korei Płd. W grudniu obie Koree podpisują Wspólną Deklarację w sprawie Denuklearyzacji Półwyspu Koreańskiego, zawierającą zobowiązanie, że nie będą prowadzić prób z bronią jądrową, produkować czy sprowadzać takiej broni.

1992 r. - KRLD zawiera i ratyfikuje porozumienie z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej (MAEA) w sprawie inspekcji w swych zakładach jądrowych.

1993 r. - W lutym MAEA występuje o prawo przeprowadzenia specjalnych inspekcji w dwu instalacjach, oskarżając Koreę Płn. o naruszanie zobowiązań wynikających z NPT. W marcu Phenian odrzuca żądanie, grożąc wystąpieniem z Traktatu.

1994 r. - W marcu KRLD nie zezwala inspektorom MAEA na kontrolę w zakładach w Jongbion.

W czerwcu Phenian informuje o wystąpieniu z MAEA. W wyniku negocjacji, prowadzonych przez byłego prezydenta USA Jimmy'ego Cartera, Korea Płn. deklaruje gotowość zamrożenia programu jądrowego.

W październiku USA i Korea Płn. zawierają w Genewie Ramowy Układ ws. Zamrożenia Programu Atomowego KRLD; w zamian Phenian ma otrzymać nowoczesny reaktor typu LWR (chłodzony wodą), nie pozwalający na odzysk paliwa atomowego dla celów wojskowych.

1995 r. - W marcu powołane zostaje międzynarodowe konsorcjum - Organizacja ds. Rozwoju Energetycznego Płw.Koreańskiego (KEDO).

1999 r. - W listopadzie KEDO podpisuje kontrakt z Phenianem na budowę siłowni wyposażonej w nowy reaktor. Przedsięwzięcie nie zostało nigdy sfinalizowane.

2002 r. - W październiku wysłannik USA James Kelly przedstawia w Phenianie dowody, że KRLD prowadzitajny program wzbogacania uranu. Korea Płn. odpowiada, że dysponuje prawem posiadania broni jądrowej.

W listopadzie KEDO wstrzymuje dostawy oleju opałowego do KRLD.

W grudniu Korea Płn. ogłasza decyzję o wznowieniu prac w zakładach atomowych w Jongbion, demontuje sprzęt kontrolny MAEA.

2003 r. - W styczniu Korea Płn. ogłasza wystąpienie z NPT ze skutkiem natychmiastowym.

W lutym Phenian przeprowadza test nowej rakiety - jeden z członów przelatuje nad terytorium Japonii.

W kwietniu rząd USA ujawnia, że w toku rozmów Kelly'ego w Phenianie, miejscowe władze przyznały, że dysponują bronią jądrową i mogą ją przekazać innym krajom.

W maju Phenian anuluje porozumienie zawarte z Koreą Płd. w 1992 r. ws. denuklearyzacji Półwyspu Koreańskiego. W sierpniu w Pekinie odbywa się pierwsza sesja sześciostronnych rokowań ws. północnokoreańskiego programu jądrowego z udziałem obu Korei, USA, Chin, Japonii i Rosji.

2004 r. - W czerwcu kolejna runda sześciostronnych rokowań w Pekinie.

We wrześniu Phenian ogłasza odzyskanie paliwa jądrowego z 8 tysięcy zużytych prętów reaktora w Jongbion.

2005 r. W lipcu czwarta runda rokowań sześciu państw w Pekinie; 7 sierpnia dochodzi do całkowitego impasu.

W grudniu Waszyngton oskarża Phenian o nielegalny handel bronią, przemyt narkotyków i pranie brudnych pieniędzy.

2006 r. - 4 lipca Korea Płn. przeprowadza próbę co najmniej siedmiu pocisków rakietowych o różnym zasięgu. W odpowiedzi Korea Południowa wstrzymuje pomoc żywnościową dla Phenianu.

15 lipca RB ONZ jednogłośnie nakłada sankcje na Phenian, zakazując sprzedaży temu krajowi sprzętu i technologii rakietowej.

11 września wysłannik USA Christopher Hill ostrzega Koreę Płn., że jakakolwiek próba jądrowa zostanie uznana za "akt prowokacji".

3 października Phenian zapowiada przeprowadzenie próby jądrowej.

9 października agencja KCNA ogłasza dokonanie pierwszej północnokoreańskiej próby atomowej.

2007 r. W lutym na rokowaniach sześciostronnych w Pekinie Korea Płn. godzi się na zamrożenie w ciągu 60 dni prac w Jongbion w zamian za pomoc gospodarczą.

W czerwcu delegacja MAEA przybywa do Jongbion na rozmowy ws. sposobu weryfikacji realizacji porozumienia.

W lipcu do Phenianu docierają pierwsze dostawy pomocy z Korei Płd.

2008 r. - W czerwcu z sześciomiesięcznym opóźnieniem Phenian przedstawia w Pekinie deklarację ws. swego programu jądrowego; USA podejmują działania ws. usunięcia Korei PLn. z listy państw wspierających terroryzm.

W lipcu w Pekinie na rozmowach sześciostronnych KRLD godzi się na całkowite zamrożenie prac w Jongbion do października.

W sierpniu Phenian zawiesza zamrażanie prac w Jongbion w odpowiedzi na stanowisko USA ws. odłożenia decyzji o usunięciu KRLD z listy państw wspierających terroryzm.

W październiku USA usuwają KRLD z tej listy; Phenian ma wznowić demontaż instalacji w Jongbion.

2009 r. - W kwietniu Korea Płn. przeprowadza próbę rakietową - test zostaje potępiony przez RB ONZ. Phenian zapowiada wyjście z rokowań sześciostronnych oraz usunięcie inspektorów MAEA i wznowienie odzysku paliwa jądrowego z prętów reaktora w Jongbion.

25 maja Phenian informuje o przeprowadzeniu drugiego testu jądrowego.

Rosja ws. Korei Płn.: Reakcja musi być surowa

mm, Reuters

2009-05-26, ostatnia aktualizacja 28 minut temu
Zdjęcie satelitarne przedstawiające poligon wojskowy Musudanri na północy Korei Płn.
Zdjęcie satelitarne przedstawiające poligon wojskowy Musudanri na północy Korei Płn.
 Fot. DigitalGlobe AP

Korea Północna przeprowadziła kolejną próbę rakietową, wystrzeliła dwie rakiety krótkiego zasięgu - podała agencja informacyjna Yonhap. Krótko po tym Rosja zadeklarowała: - Nowa, stanowcza rezolucja ONZ ws. Korei Płn. jest nieunikniona.

Protest przeciwko testom nuklearnym Korei Północnej, Seul, Korea Południowa, 25.05.09
Fot. Lee Jin-man AP
Protest przeciwko testom nuklearnym Korei Północnej, Seul, Korea Południowa, 25.05.09
Roman Czernow, pracownik miejskiej stacji meteorologicznej we Władywostoku bada poziom radiacji kilka godzin po koreańskiej próbie nuklearnej
Fot. STR AP
Roman Czernow, pracownik miejskiej stacji meteorologicznej we Władywostoku bada poziom radiacji kilka godzin po koreańskiej próbie nuklearnej
Według południowokoreańskiej agencji Yonhap, testowane były dwa pociski o zasięgu 130 kilometrów: pocisk ziemia-powietrze oraz pocisk ziemia-morze. Oba zostały wystrzelone z bazy na wschodnim wybrzeżu Korei Północnej w kierunku Morza Japońskiego.


"Nowa rezolucja nieunikniona"

- Nowa, stanowcza rezolucja ONZ ws. Korei Płn. jest nieunikniona - powiedział przedstawiciel rosyjskiego ministerstwa spraw zagranicznych, cytowany przez agencję Interfax. - Reakcja musi być odpowiednio surowa, gdyż autorytet Rady Bezpieczeństwa został nadszarpnięty - dodał.

Wczoraj późnym wieczorem Rada Bezpieczeństwa ONZ jednogłośnie potępiła Koreę Północną za przeprowadzenie podziemnej próby nuklearnej. Zdaniem Rady, test był "oczywistym złamaniem" rezolucji przyjętej po pierwszej koreańskiej próbie atomowej w 2006 roku.