środa, 7 stycznia 2009

Startują aplikacje prawnicze

Ireneusz Walencik , Marek Domagalski 06-01-2009, ostatnia aktualizacja 06-01-2009 13:34

Po raz pierwszy aplikanci adwokaccy, radcowscy i notarialni rozpoczynają szkolenie z nowym rokiem. Jest ich znacznie mniej – i raczej już nie przybędzie

autor zdjęcia: Piotr Nowak
źródło: Fotorzepa

Wprawdzie do Ministerstwa Sprawiedliwości wpłynęło prawie 900 odwołań (od wyjątkowo trudnych jesiennych testów), ale na 400, które już rozpatrzono, urzędnicy MS uwzględnili tylko jedno.

Stare i nowe

Najmłodsze aplikacje będą szły dotychczasowym tokiem przewidzianym w ustawach regulujących poszczególne zawody prawnicze. Nowością jest, że rok szkoleniowy na aplikacjach adwokackiej, radcowskiej i notarialnej zaczął się 1 stycznia.

Rozpoczynające się aplikacje adwokacka i radcowska nie zostaną jeszcze skrócone z trzech i pół roku do trzech lat (co przewiduje nowela ustaw korporacyjnych, którą Senat rozpatrzy w połowie stycznia). Będą też się odbywać, jak dotychczas, kilkumiesięczne praktyki aplikantów w sądach i prokuraturach, co proponuje się znieść w przyszłości. Korporacje bronią tych szkoleń, a z informacji, jakie uzyskała „Rz”, wynika, że nie brakuje sędziów gotowych prowadzić te zajęcia (za nieco wyższe wynagrodzenia).

Dla tych, którzy zainaugurują szkolenie na aplikacji adwokackiej, jest dobra wiadomość. Minister sprawiedliwości obniżył w rozporządzeniu wysokość rocznej opłaty za nią – z czterech do trzech płac minimalnych. Uznał, że izby adwokackie mają z tych opłat nadwyżki. Rok szkolenia przyszłego adwokata będzie więc kosztował 3828 zł (płaca minimalna wzrosła z 1126 zł do 1276 zł w 2009 r.). Nie wiadomo, jak będzie na aplikacji radcowskiej. Na razie obowiązuje mnożnik czterech średnich wynagrodzeń, ale – jak podkreśla Monika Madurowicz, zastępca dyrektora Departamentu Nadzoru nad Aplikacjami Prawniczymi Ministerstwa Sprawiedliwości – ostateczna decyzja w sprawie tej opłaty jeszcze nie zapadła. Radcowie są zaś przeciwni obniżce.

Mnożnik opłaty za aplikację notarialną pozostaje bez zmian, co oznacza, że w 2009 r. będzie ona kosztowała 5104 zł.

Dużo odwołań

Zdający ma prawo się odwołać od uchwały komisji egzaminacyjnej w sprawie wyniku testu do ministra sprawiedliwości. Procedura odwołań od jesiennego naboru jest w toku.

Ogółem odwołania złożyło prawie 900 osób, tj. ok. 8 proc. osób, które nie uzyskały w testach egzaminacyjnych wymaganych do ich zaliczenia 190 pkt. Przypomnijmy, że do egzaminów przystąpiły 12 634 osoby, zdały je 1643. Dla porównania – w ubiegłym roku były 883 takie odwołania, z tego 378 dotyczyło egzaminu na aplikację adwokacką (12 proc. tych, którzy nie zdali), 415 – na radcowską (6 proc.) i 90 – na notarialną (10 proc.).– Połowa odwołań to takie, w których zdającym brakuje do zaliczenia testu od jednego do kilku punktów. W pozostałych kandydaci wnioskują o ponowne przeliczenie punktów albo powołują się na inne kwestie, np. swoje osiągnięcia na studiach prawniczych.

– Na razie uwzględniliśmy tylko jedno, z powodu pomyłki komisji przy obliczaniu punktów – informuje Monika Madurowicz. I dodaje, że nie zostały uwzględnione żadne zarzuty merytoryczne dotyczące pytań i udzielonych odpowiedzi.

Komentarz Dariusz Śniegocki, dziekan warszawskiej Izby Radców Prawnych

Poza zmianą terminu tegoroczne rozpoczęcie aplikacji niczym nie różni się od poprzednich: dzisiaj akurat nowi aplikanci będą składali ślubowania. Mamy już przygotowane sale wykładowe, umowy z wykładowcami, patronami i sędziami. Ci ostatni dostaną wyższe wynagrodzenia za szkolenia aplikantów w sądach.

To prawda, że z powodu zmniejszenia liczby nowych aplikantów (z 1000 do 320) zadanie mamy ułatwione. Jeżeli chodzi jednak o opłaty za aplikacje, to w tej chwili w zasadzie odpowiadają one kosztom szkoleń, dlatego jesteśmy przeciwni pomysłom ich obniżenia, gdyż nie pokrywałyby naszych wydatków.

Erotyczny język polskiej młodzieży

Maciej Wełyczko
Czy w języku przypominającym instrukcję obsługi telefonu komórkowego połączoną z kawiarnianym menu da się powiedzieć coś o pierwszej miłości? A może nie o mówienie tu chodzi, lecz o działanie? Tylko czy polska młodzież jest rzeczywiście tak egoistyczna i rozwiązła, jak wskazywałby na to jej język?

- Dawniej pewne rzeczy uważano za zbyt intymne, by o nich mówić. Dla dzisiejszych nastolatków seks jest czymś tak samo naturalnym, jak jedzenie picie i oddychanie. Czują potrzebę mówienia o seksie. Są bardzo twórczy. Nie unikają przy tym wulgaryzmów. Niekoniecznie wyrażając przez to złe emocje - mówi dr Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, polonistka z Uniwersytetu Warszawskiego, badaczka języka młodzieży, autorka publikacji „<> o wartościach”.

Przelizać ciacho

Przelizanie to słowo–klucz do młodzieżowych zachowań seksualnych. Odzwierciedla idealnie ich konsumpcyjny i egoistyczny zarazem charakter. Przelizanie to nic innego, jak pocałunek z języczkiem (tym różni się od ubuziania, czyli całusa zasadniczo niewinnego). Za moich szkolnych czasów (lat temu dwadzieścia z okładem) istniało po prostu „lizanie”. Jak nietrudno zauważyć, forma z dodanym „prze” sugeruje wyraźnie dokonane już skonsumowanie obiektu lizanego. Co ważne, w przelizaniu obie strony (a więc także dziewczyna) występują jako partnerzy działający świadomie i konsumujący czynnie. To też znak czasów.

W nagłośnionych niedawno przez media seriach zdarzeń typu dziewczęce avanti (czyli awantur, ustawek, bijatyk) zarzewiem konfliktu było w kilku przypadkach przelizanie ciacha (czyli chłopaka) będącego już czyjąś własnością. Można nawet powiedzieć, że mieliśmy w tym wypadku do czynienia z niebezpiecznym aktem zalizania, czyli całowania się na szybko, zwykle pierwszy raz, z osobą niestanowiącą naszej "własności".

Szprycha, ciacho, Rysio z Klanu

Osobnym działem erotycznego słownictwa młodzieżowego jest oczywiście zbiór określeń związanych z urodą bądź jej niedostatkami oraz samymi pojęciami „chłopak” i „dziewczyna”. Nie składa się on wszakże z dwóch równych połówek – słów związanych z młodymi paniami jest nieporównanie więcej niż z panami. Zacznijmy więc od tych ostatnich.

Jak już wiemy, atrakcyjny chłopak to przede wszystkim ciacho. Przypominają nam o tym niestrudzenie sympatyczne bobasy w pampersach reklamujące w telewizji jedną z sieci tanich sklepów. Wpływ języka reklamy na język młodzieży (i vice versa) jest, jak jeszcze zobaczymy, olbrzymi.

Prócz ciacha występuje oczywiście poczciwy towar oraz men – obaj jednak znajdują się w wyraźnym odwrocie. Jako tako ma się jeszcze pokrewny mu towar. Ale to właśnie ciacho do konsumpcji i przelizania nadaje się jak nic na świecie. Jednak nie każdy chłopak jest ciacho. O nie! W każdym środowisku znajdzie się jakaś poważna i niedzisiejsza safanduła myśląca o karierze profesora entomologii lub młodego starszego księgowego. Taki Rysio z Klanu to może być skarb na klasówce (o ile daje ściągać), ale jako obiekt do przelizania odpada w przedbiegach. Nie ma ani zagajki do lasek, nie pije Bronka ni Leszka (czyli ani browaru w ogóle, ani piwa marki Lech w szczególności) i stroni od Antosia (czyli wina niskobudżetowego), a więc wszystkich tych atrybutów dobrej zabawy, ewentualnemu przelizaniu sprzyjających.

Ale bywa i jeszcze gorzej. To superprzystojny chłopak - ciacho jak malowane z wielką truskawą, ale laskami nieinteresujący się nic a nic. Woli taki ćwiczyć gamy na fisharmonii w parafialnym chórze albo sędziować w powiatowym kółku szachowym. To oczywiście paletka – połączenie palanta z czymś od czego odbijają się laski, które na takiego odmieńca lecą nieraz tuzinami. Więcej szans mają panie lecące na miśków czy innych blacharzy spędzających czas między siłownią a warsztatem samochodowym, w którym picują swe ukochane bety (auto marki BMW) i mesie (mercedesy).

Z dziewczynami sprawa jest bardziej skomplikowana. Określenia na dziewczyny ładne podzielić można z grubsza na podkreślające smukłość (laska, strzała, dzida, szprycha, dżaga, rura), ciepło i apetyczność (gorąca laska, ciepła świnia, foka, suczka, funia, cielęcinka), pochodzące z obcych języków i gwar ludowych (bejbe, cziken, maniurka) oraz, cóż tu kryć, wulgarne, których omawiać tu nie będziemy. Wszystkie powyższe przykłady są oczywiście wyrazami uznania i uwielbienia - nie mogą w żadnym przypadku stanowić powodu do obrazy. Określenia na dziewczęta o pewnych mankamentach wizerunku wyglądają zupełnie inaczej. Ale szczegóły tego opisu zależą już bardzo mocno od środowiska, z jakim mamy do czynienia. Polska młodzież, tak jak całe społeczeństwo wydaje się głęboko podzielona. Szczególnie w kwestii stosunku do… koloru różowego. Katalizatorem owego podziału było z pewnością pojawienie się vipek i celebry tej miary, co Doda i Jola Rutowicz, ale przyznajmy, że podział na „stylowych” i „obciachowych” istniał przecież zawsze.

Taka uróżowiona Barbie, czyli lampituta, czyli różowina nie kuma oczywiście zbyt wiele i jest stałym przedmiotem pociesznych żartów towarzyskich. Jak to festyniara. Tępa dzida znaczy.

Po przeciwnej niejako stronie znajduje się mrok, zmrok lub po prostu dark – osoba o niewątpliwie zrytym berecie, czyli z lekka zaburzona emocjonalnie, stylizująca się na czarno i udająca w celu lansu dziecko-Emo albo i metalowca.

Ani róż, ani czerń nie dyskwalifikuje zresztą takiego lachona jako towaru, czyli obiektu ewentualnej konsumpcji. Zupełnie inaczej niż wszelkiej maści kaszaloty i dechy z przeszczepami (czyli niezgrabnymi nogami) w bikejkach (czyli białych kozaczkach). Taki paszczak zaliczyć może na imprze co najwyżej Liptona (czyli lipę, rozczarowanie).

Jest jeszcze ostra typiara, czyli Xena, co może nawet opornemu menowi pociągnąć z plaskacza (czyli przylać rączką otwartą) oraz dziewczęta niewierne określane słowami takimi jak sucz, bicz albo po prostu: puszczalska zdzira. Wyrazy z tej grupy należy jednak traktować bardzo ostrożnie. Coraz częściej słówka typu „puszczalska” nie oznaczają bowiem potępienia dla osoby zbyt lekkich obyczajów, lecz przeciwnie – podziwu dla młodej piękności konsumującej wybrane kąski spośród tłumu adorujących ją ciach.

Wianek z simlockiem

Gdy zwykłe przelizanie się to za mało i nawet dłuższe uderzenie w ślinę nie jest w stanie ostudzić pożaru namiętności może dojść do rzeczy różnych. Nawet do zdjęcia simlocka. Ten scenariusz spędza oczywiście sen z oczu wszelkim zaborcom, czyli rodzicom nadopiekuńczym i wydzwaniającym bez przerwy na komórkę w celach kontrolnych (tzw. wapno na drucie).

Zdjęcie simlocka, czyli utrata dziewictwa umożliwia oczywiście nowy etap w życiu, czyli zaliczanie (a nie jedynie przylizywanie) ciach. Tylko czy o miłości i tak intymnej sprawie jak inicjacja seksualna można mówić językiem pochodzącym wprost z warsztatu elektronicznego? - To słuszne spostrzeżenie. Ale to ogólna tendencja w języku młodzieżowym, który jest mocno stechnicyzowany. Przenoszenie realiów ze świata komputerów, komórek i innych automatów jest typowe dla wszelkich tematów, o których oni rozmawiają. Bo to jest świat, w którym żyją. Przykład z simlockiem to zarazem przykład pewnej metafory. Używają realiów najbliższego im świata. Można się oczywiście zastanawiać, czy taki sposób rozmowy nie wpływa na świadomość i czy nie zaczną traktować swoich przyszłych partnerów dość automatycznie. To jest realne zagrożenie - mówi dr Dorota Zdunkiewicz–Jedynak.

Co ciekawe, to co dzieje się po zdjęciu simlocka określane jest przez młodzież słowami używanymi jeszcze przez ich rodziców i dziadków bądź zaczerpniętym z gazet i poradników słownictwem zbliżonym do medycyny. Uderzający brak inwencji w tym obszarze zmusza nas do postawienia zasadniczego pytania – jak to w ogóle jest z tym seksem polskich nastolatków? Może całe to gadanie to tylko mistyfikacja mająca posłużyć budowie pozycji towarzyskiej? - Ten język często stanowi substytut aktywności rzeczywistej. Oni sobie lubią porozmawiać o „tych” sprawach. Oczywiście są też odważniejsi niż poprzednie pokolenia, ale niekoniecznie ta aktywność jest tak wielka, jak moglibyśmy wnioskować na podstawie języka - dodaje Zdunkiewicz–Jedynak.

Opinię tę potwierdzają także dane socjologiczne. Przedstawiona niedawno „Diagnoza Szkolna 2008” wskazuje, że 40 proc. 16-latek deklaruje, iż ma już za sobą inicjację seksualną. To jeden z najniższych odsetków w Europie. A można śmiało założyć, że część tych deklaracji nie odpowiada rzeczywistości i jest raczej efektem środowiskowego nacisku na „bycie dorosłą”. I choć średni wiek inicjacji seksualnej polskiej młodzieży obniża się od lat, to pamiętajmy, że jest ona na tle swych rówieśników z USA i Europy Zachodniej niezwykle w „tych” sprawach powściągliwa.

- Każde pokolenie mówi o swoich doświadczeniach, w taki sposób, w jaki pozwala im na to język. Oni na pewno nie wyrażają swoich wewnętrznych głębokich przeżyć w taki sam sposób, jak młodzież 30 – 40 lat temu - uważa Dorota Zdunkiewicz–Jedynak - Ale jeśli posłuchać na przykład rymowanek hip-hopowców to widać tam tęsknotę za tym, by powiedzieć coś zdecydowanie głębszego, choć pewnie ci twórcy sami czują pewną niemoc i nieumiejętność wypowiedzenia tych słów. W gronie rówieśników może się tego wstydzą - dodaje Zdunkiewicz-Jedynak.

  • W artykule wykorzystano m.in. zapisy z czatów internetowych, forów dyskusyjnych oraz definicje z internetowego słownika slangu www.miejski.pl Dokładne znaczenie poszczególnych wyrazów może zależeć od regionu, środowiska a nawet odmian slangu funkcjonującego w poszczególnych szkołach.

Zabużanie jeszcze poczekają na pieniądze

Danuta Frey 07-01-2009, ostatnia aktualizacja 07-01-2009 06:42

31 grudnia 2008 r. zakończyło się przyjmowanie wniosków o rekompensaty za mienie pozostawione za Bugiem. Pozostaje pytanie: co dalej?

autor zdjęcia: Seweryn Sołtys
źródło: Fotorzepa

Jeszcze przez pół roku można składać do wojewodów dowody dokumentujące uprawnienia.

– Urzędy wojewódzkie rozpoczynają zliczanie decyzji potwierdzających uprawnienia, lecz niezrealizowanych, oraz wniosków złożonych do 31 grudnia 2008 r. Wkrótce będziemy mieć pełną wiedzę o rozmiarach uprawnień i stopniu ich realizacji – mówi Maciej Wiewiór, rzecznik prasowy ministra Skarbu Państwa.

Ministerstwo, koordynujące realizację ustawy z 2005 r. o rekompensatach za mienie zabużańskie, spodziewa się łącznie ok. 100 tys. wniosków.

Wybierają pieniądze

Ustawa przewiduje, że rekompensata w wysokości 20 proc. wartości pozostawionego mienia może mieć dwie formy: zaliczenia tych 20 proc. na poczet ceny sprzedaży lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa albo świadczenia pieniężnego z Funduszu Rekompensacyjnego.

Udział zabużan w przetargach na sprzedaż gruntów, organizowanych przez Agencję Nieruchomości Rolnych, jest marginalny.

Osoby z uprawnieniami zabużańskimi uczestniczyły dotychczas w ok. 1,8 tys. przetargów, a od 2004 r. kupiły 5 tys. ha o wartości 72 mln zł – informuje Grażyna Kapelko, rzecznik prasowy ANR. – Większość wybiera rekompensaty.

Od 2006 r. Agencja wpłaciła do Funduszu Rekompensacyjnego 1,7 mld zł. W 2009 r. ma wpłacić kolejne 600 – 700 mln zł.

– Niebawem będzie więc 2 mld zł. Jest z czego płacić – uważa Grażyna Kapelko. W chwili przyjęcia ustawy liczbę wniosków zabużan szacowano na 55 tys., a sumę roszczeń na 13 mld zł. Na ich zaspokojenie miało wystarczyć 2,5 mld zł.

– Ale gdyby wniosków rzeczywiście było 100 tys., potrzeba by 5 mld zł – mówi Andrzej Korzeniowski, prezes Stowarzyszenia Kresowian. – My też je więc oszacujemy, i wtedy będziemy znać prawdę. Na razie nie ma co straszyć społeczeństwa rozmiarem roszczeń.

Symboliczne rekompensaty

Od 2006 r. do końca listopada 2008 r. bank Gospodarstwa Krajowego wypłacił z Funduszu Rekompensacyjnego zaledwie 6700 rekompensat na łączną kwotę 248 mln zł.

Średnia wypłata wyniosła więc niecałe 40 tys. zł – oblicza Andrzej Korzeniowski. – Czy można to nazwać rekompensatą? Chyba tylko symboliczną.

Niebagatelne znaczenie ma też termin wypłaty świadczeń. Ślimaczące się do tej pory, ruszyły, jak przyznaje MSP, dopiero w listopadzie 2008 r., po uruchomieniu systemu informatycznego rejestrów SIR. Przekazano wtedy do BGK dane 1200 osób zamiast, jak przedtem, 300 miesięcznie. W grudniu było to już przeszło 2 tys. Wciąż jednak czekają na pieniądze tysiące osób ze zweryfikowanymi uprawnieniami.

Toteż Stowarzyszenie Kresowian ocenia krytycznie dotychczasowy sposób realizacji ustawy. Przewlekłe potwierdzanie uprawnień, nieokreślone terminy wypłat, a przede wszystkim sposób waloryzacji wartości nieruchomości. Pierwsze decyzje potwierdzające uprawnienia zostały wydane w 1998 r., jeszcze na podstawie poprzednich ustaw. Od tej pory ceny nieruchomości poszły ostro w górę. Tymczasem do wypłaty rekompensat przyjmuje się zwaloryzowaną wartość pozostawionego mienia na dzień wydania decyzji, ale zwaloryzowaną według wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, a nie cen nieruchomości. Rzecznik praw obywatelskich zaskarżył to wprawdzie do Trybunału Konstytucyjnego, lecz sprawa dopiero czeka na rozpoznanie.

Zabużanie uważają więc, że ustawa nie powinna wykluczać drogi sądowej do uzyskania dodatkowego zadośćuczynienia. Takie sprawy już się w sądach toczą na podstawie poprzednich przepisów, ale z negatywnymi jak dotychczas wynikami. Prawomocnych wyroków jeszcze nie ma.

Wymagane dokumenty

- dowody potwierdzające pozostawienie nieruchomości, ich rodzaj i powierzchnię oraz fakt repatriacji,

- dowody świadczące o obywatelstwie polskim,- oświadczenie o wartości nieruchomości, operat szacunkowy, gdy przekracza ona 100 tys. zł,

- oświadczenie o wskazaniu osoby uprawnionej, gdy jest kilku współwłaścicieli,

- oświadczenie o dotychczasowej realizacji prawa do rekompensaty.

Rzeczpospolita

Świadectwa charakterystyki energetycznej budynków i lokali

Data: 05-01-2009 r.

Skąd się wzięła potrzeba wprowadzenia świadectw charakterystyki energetycznej budynków?

Ostatnia nowelizacja Prawa budowlanego wiązała się z koniecznością wdrożenia postanowień Dyrektywy Europejskiej 2002/91/WE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Wymagany termin implementacji tej Dyrektywy upłynął bowiem z dniem 4 stycznia 2006 r.

Wprowadzono dzięki temu rozwiązania prawne regulujące następujące obowiązki: 

  • oceny energetycznej budynków oraz lokali mieszkalnych wyrażonej poprzez świadectwo charakterystyki energetycznej odpowiednio budynku/lokalu mieszkalnego,

  • okresowych kontroli kotłów i systemów klimatyzacji w budynkach, z punktu widzenia doboru oraz efektywności energetycznej zastosowanych urządzeń,

  • jednorazowej kontroli (lub doradztwa) instalacji, w których pracują kotły starsze niż 15 lat, lub stworzenia systemu doradztwa w tym zakresie.

Ustawa określa sytuacje, w których dla budynku powinna być ustalona, w formie świadectwa charakterystyki energetycznej, jego charakterystyka energetyczna, określająca wielkość energii wyrażoną w kWh/m2/rok niezbędnej do zaspokojenia różnych potrzeb związanych z użytkowaniem budynku.

Dla jakich budynków i lokali trzeba sporządzać świadectwa charakterystyki energetycznej?

Od 1 stycznia 2009 roku w zasadzie charakterystyka energetyczna, w formie świadectwa charakterystyki energetycznej, powinna być ustalona dla:

  • każdego budynku oddawanego do użytkowania oraz

  • budynku podlegającego zbyciu lub wynajmowi.

Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku jest ważne 10 lat. 

W przypadku budynku z lokalami mieszkalnymi lub częściami budynku stanowiącymi samodzielną całość techniczno-użytkową, przed wydaniem lokalu mieszkalnego lub takiej części budynku osobie trzeciej, sporządza się świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu mieszkalnego lub części budynku.

W przypadku budynków ze wspólną instalacją grzewczą świadectwo charakterystyki energetycznej sporządza się wyłącznie dla budynku, a w innych przypadkach także dla lokalu mieszkalnego najbardziej reprezentatywnego dla danego budynku.

Świadectwo charakterystyki energetycznej zawierające nieprawdziwe informacje o wielkości energii jest wadą fizyczną rzeczy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny o rękojmi za wady.

Właściciel budynku jest obowiązany zapewnić sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, jeżeli: 

  1. upłynął termin ważności świadectwa charakterystyki energetycznego budynku; 

  2. w wyniku przebudowy lub remontu budynku, uległa zmianie jego charakterystyka energetyczna. 

Które budynki nie wymagają sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej?

Powyższe wymogi nie dotyczą budynków:

  1. podlegających ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; 

  2. używanych jako miejsca kultu i do działalności religijnej; 

  3. przeznaczonych do użytkowania w czasie nie dłuższym niż 2 lata; 

  4. niemieszkalnych służących gospodarce rolnej; 

  5. przemysłowych i gospodarczych o zapotrzebowaniu na energię nie większym niż 50 kWh/m2/rok; 

  6. mieszkalnych przeznaczonych do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku; 

  7. wolnostojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2

Komu należy przedstawić świadectwo charakterystyki energetycznej budynku lub lokalu?

Nabywcy budynku lub lokalu powinno być udostępnione świadectwo charakterystyki energetycznej budynku lub świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu, jeżeli przepisy ustawy wymagają dla tego budynku lub lokalu ustalenia jego charakterystyki energetycznej. 

Najemcy budynku lub lokalu powinno być udostępnione świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, jeżeli przepisy ustawy wymagają dla tego budynku lub lokalu ustalenia jego charakterystyki energetycznej.

W przypadku opracowania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku o powierzchni użytkowej przekraczającej 1000 m2, który jest zajmowany przez organy administracji publicznej lub w którym świadczone są usługi znacznej liczbie osób, jak dworce, lotniska, muzea, hale wystawiennicze, świadectwo charakterystyki energetycznej powinno być umieszczone w widocznym miejscu w budynku

Ponadto inwestor jest obowiązany dołączyć kopię świadectwa charakterystyki energetycznej budynku do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.

Gdzie określono, jak należy sporządzać świadectwa charakterystyki energetycznej budynku/lokalu?

Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku może sporządzać tylko osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia.

Od 1 stycznia 2009 roku obowiązują 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury niezbędne do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynków, a mianowicie:

  • rozporządzenie w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej,

  • rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,

  • rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.

Stanowią one również wypełnienie ustaleń Dyrektywy Europejskiej 2002/91/WE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.  

Przyjęty w pierwszym z ww. rozporządzeń wzór świadectwa energetycznego budynku obejmuje niezbędny zakres informacji dla jego użytkowników oraz ewentualnej ewidencji (rejestru) i kontroli jakości wykonywanych świadectw. Rozporządzenie określa też metodę obliczania i oceny charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego przeznaczonego wyłącznie do mieszkania, metodę obliczania i oceny charakterystyki energetycznej dla pozostałych typów budynków oraz określa zasady postępowania przy sporządzaniu charakterystyki energetycznej w przypadku budynków o funkcjach mieszanych.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118, z późn. zm.); 

  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93, z późn. zm.);

  • Dyrektywa 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 65-71) 


Kto może sporządzać świadectwa charakterystyki energetycznej budynków i lokali?

Kto może sporządzać świadectwa charakterystyki energetycznej budynków i lokali?

Data: 06-01-2009 r.

Osoby uprawnione według Prawa budowlanego

Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku może sporządzać osoba, która:

  1. posiada pełną zdolność do czynności prawnych; 

  2. ukończyła co najmniej studia magisterskie, w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym; 

  3. nie była karana za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe; 

  4.  posiada uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej, konstrukcyjno-budowlanej lub instalacyjnej albo odbyła szkolenie i złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin przed ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. 

Za równorzędne z odbyciem szkolenia oraz złożeniem z wynikiem pozytywnym egzaminu przed ministrem uznaje się ukończenie, nie mniej niż rocznych, studiów podyplomowych na kierunkach: architektura, budownictwo, inżyniera środowiska, energetyka lub pokrewne w zakresie audytu energetycznego na potrzeby termomodernizacji oraz oceny energetycznej budynków.

Są więc trzy alternatywne drogi do uzyskania możliwości sporządzania świadectw:

  • posiadanie uprawnień budowlanych do projektowania,

  • ukończenie rocznych studiów podyplomowych,

  • odbycie szkolenia i zdanie egzaminu państwowego.

Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, może dokonywać oceny energetycznej budynku albo lokalu mieszkalnego i sporządzać świadectwo charakterystyki energetycznej budynku albo lokalu mieszkalnego po uznaniu kwalifikacji nabytych w tych państwach, zgodnie z przepisami ustawy  z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych.

Szkolenia oraz egzamin dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową (Dz. U. Nr 17, poz. 104, ze zm.) określa: 

  1. sposób przeprowadzania i zakres programowy szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową; 

  2. warunki i wysokość odpłatności za szkolenie i postępowanie egzaminacyjne. 

Sposób przeprowadzania oraz zakres programowy szkoleń

Szkolenie powinno składać się z części teoretycznej oraz praktycznej. Czas trwania szkolenia nie może być krótszy niż 50 godzin, przy czym część praktyczna szkolenia powinna trwać nie mniej niż 8 godzin. 

Część teoretyczna składa się z wykładów o tematyce zgodnej z poniższym zakresem programowym.

Zakres programowy szkolenia dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej

Lp. 

Zagadnienie 

Forma pracy 

Liczba godzin 

Podstawy prawne:  

a) dyrektywa 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, 

b) ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, 

c) przepisy dotyczące metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzoru świadectw ich charakterystyki energetycznej,  

d) przepisy dotyczące zakresu i formy projektu budowlanego,  

e) przepisy dotyczące audytu energetycznego,  

f) przepisy dotyczące warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie 

wykład 

2 godziny 

Ocena stanu ochrony cieplnej budynku:  

a) określanie danych do obliczenia wskaźników energetycznych: cech geometrycznych i wymiarowych oraz występujących mostków cieplnych,  

b) określenie cech fizycznych materiałów i wyrobów budowlanych,  

c) obliczanie wartości współczynników przenikania ciepła przegród budowlanych zgodnie z PN EN ISO 6946,  

d) ocena szczelności przegród,  

e) określenie wielkości przepływu powietrza wentylacyjnego oraz solarnych i wewnętrznych zysków ciepła,  

f) interpretacja wyników badań przenikania ciepła przez przegrody budowlane metodą termowizji i badań szczelności 

wykład 

4 godziny 

Ocena systemu ogrzewania i zaopatrzenia w ciepłą wodę:  

a) ocena stanu i sprawności elementów systemu grzewczego (wytwarzania, przesyłu, regulacji, wykorzystania),  

b) ocena stanu i sprawności elementów systemu zaopatrzenia w ciepłą wodę użytkowa, 

c) ocena możliwości wykorzystania alternatywnych źródeł energii: analiza techniczno-ekonomiczna możliwości racjonalnego wykorzystania alternatywnych źródeł energii, w tym odnawialnych, takich jak pompy ciepła, kolektory słoneczne oraz zdecentralizowany system zaopatrzenia w energię, a także skojarzonej produkcji energii i ciepła 

wykład 

4 godziny 

Ocena systemu wentylacji i klimatyzacji z uwzględnieniem wymagań ochrony przeciwpożarowej i akustycznej:  

a) wentylacja grawitacyjna,  

b) wentylacja hybrydowa,  

c) aeracja,  

d) wentylacja mechaniczna,  

e) klimatyzacja: systemy powietrzne i systemy powietrzne z czynnikiem chłodniczym,  

f) przedsięwzięcia zmniejszające zużycie energii w instalacjach klimatyzacji i wentylacji (odzysk ciepła, wymienniki gruntowe),  

g) dostosowanie powietrza do potrzeb, efektywność rozdziału powietrza, automatyczna regulacja 

wykład 

10 godzin 

Ocena instalacji oświetleniowej w budynku:  

a) systemy oświetlenia dziennego, 

b) możliwości sterowania systemem oświetleniowym,  

c) przedsięwzięcia zmniejszające zużycie energii na oświetlenie 

wykład 

4 godziny 

Metodyka obliczeń:  

a) obliczanie sezonowego zapotrzebowania na ciepło do ogrzewania według Polskich Norm,  

b) obliczenie zapotrzebowania ciepła na cele przygotowania ciepłej wody użytkowej,  

c) obliczenie kosztów energii zużywanej na cele ogrzewania, ciepłej wody użytkowej i wentylacji,  

d) obliczenie zapotrzebowania na energię na potrzeby oświetlenia,  

e) programy komputerowe do sporządzania obliczeń 

wykład 

ćwiczenia 

6 godzin 

Metodyka opracowania świadectw:  

a) świadectwo dla budynków mieszkalnych,  

b) świadectwo dla lokali mieszkalnych,  

c) świadectwo dla budynków użyteczności publicznej, usługowych, produkcyjnych i gospodarczych,  

d) programy komputerowe do sporządzania świadectw 

wykład 

ćwiczenia 

8 godzin 

Wykonanie szkoleniowych świadectw dla budynku i lokalu mieszkalnego 

ćwiczenia 

8 godzin 

Sprawdzian umiejętności:  

a) część testowa,  

b) cześć praktyczna 

 

4 godziny 

Część praktyczna składa się z ćwiczeń praktycznych mających na celu nabycie umiejętności sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową (zwanego dalej „świadectwem charakterystyki energetycznej").

Szkolenia powinny być przeprowadzane przy użyciu odpowiednich środków dydaktycznych, w szczególności sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem komputerowym pozwalającym na wykonywanie obliczeń właściwych dla sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej. 

Szkolenie powinno kończyć się samodzielnym sporządzeniem świadectwa charakterystyki energetycznej i oceną poprawności jego wykonania, w szczególności pod kątem zgodności z przepisami dotyczącymi metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzoru świadectw ich charakterystyki energetycznej. 

Osobie, która ukończyła szkolenie, wydaje się zaświadczenie o jego ukończeniu, zgodnie z wzorem załączonym do rozporządzenia. 

Sposób przeprowadzania postępowania egzaminacyjnego oraz zakres programowy egzaminu

Postępowanie egzaminacyjne składa się z dwóch etapów. 

W pierwszym etapie postępowania egzaminacyjnego, zwanego dalej „pierwszym etapem", sprawdza się, czy kandydat (tzn. osoba ubiegająca się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową) spełnia warunki dopuszczenia do egzaminu uprawniającego do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej.

Drugi etap postępowania egzaminacyjnego, zwany dalej „egzaminem", składa się z:

  1. części pisemnej, w formie testu jednokrotnego wyboru, obejmującego sprawdzenie znajomości zagadnień zawartych w programie egzaminu, którego zakres podano niżej; 

  2. części praktycznej, sprawdzającej umiejętność sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej. 

Zakres programowy egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej:

Lp. 

Zagadnienie 

Podstawy prawne:  

a) określone w lp. 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia,  

b) ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz. 1121, z późn. zm.),

c) ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.),  

d) ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.),  

e) przepisy dotyczące książki obiektu budowlanego, 

f) przepisy dotyczące warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych,  

g) przepisy dotyczące efektywności energetycznej 

Podstawy normalizacji:  

wymagania zawarte w aktualnych Polskich Normach wdrażających Normy Europejskie związane z dyrektywą 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków 

Inne zagadnienia:  

a) określone w lp. 2-7 załącznika nr 1 do rozporządzenia,  

b) budynki energooszczędne i budynki pasywne,  

c) wpływ zmian klimatu na budownictwo,  

d) działania dotyczące redukcji CO2,  

e) polityka energetyczna Polski do 2025 r. 

Obsługę organizacyjną oraz administracyjno-biurową postępowania egzaminacyjnego zapewnia urząd obsługujący ministra. 

Wniosek o ubieganie się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej kandydat składa do ministra, nie później niż na 30 dni przed wyznaczonym terminem postępowania egzaminacyjnego. Ilekroć mowa tu o ministrze" należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, tj. obecnie Ministra Infrastruktury.

W przypadku przesyłania wniosku pocztą, w celu ustalenia wymaganego terminu decyduje data nadania korespondencji w placówce operatora publicznego. 

Do wniosku należy dołączyć: 

  • dokumenty stwierdzające posiadane wykształcenie, tj. iż dana osoba ukończyła co najmniej studia magisterskie, w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym; 

  • wypełniony kwestionariusz osobowy, którego wzór podano w rozporządzeniu; 

  • dokument potwierdzający spełnienie warunków, ażeby dana osoba nie była karana za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe; 

  • dowód wniesienia opłaty egzaminacyjnej za pierwszy etap. 

    W przypadku stwierdzenia braków we wniosku lub załącznikach do wniosku, kandydata wzywa się do ich uzupełnienia w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania. 

    Jeżeli w wyznaczonym terminie kandydat nie uzupełni braków, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia. 

    Egzamin przeprowadza się w terminie i miejscu wyznaczonym przez ministra. 

    Komunikat o terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu ogłasza się na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra, nie później niż 60 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu. 

    W uzasadnionych przypadkach część pisemna egzaminu może być przeprowadzona w terminie innym niż część praktyczna egzaminu, przy czym odstęp czasowy między obiema częściami nie może być dłuższy niż 14 dni. 

    Z przeprowadzonego pierwszego etapu sporządza się protokół podpisywany przez ministra. W protokole potwierdza się spełnienie przez kandydata wymogów, o których mowa wyżej przy wymienieniu załączników do wniosku, lub wskazuje się wymogi, których kandydat nie spełnia, z powodu których nie może być dopuszczony do egzaminu.

    Lista kandydatów dopuszczonych do egzaminu jest publikowana na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra. Na podstawie tej listy minister zawiadamia pisemnie kandydatów o dopuszczeniu do egzaminu. Egzamin przeprowadza się, jeżeli do egzaminu zostało dopuszczonych co najmniej 30 kandydatów.

    W przypadku braku wymaganej liczby kandydatów, egzamin jest przeprowadzany w wyznaczonym na nowo przez ministra terminie. 

    Kandydat, który nie uiścił opłaty egzaminacyjnej za egzamin nie może przystąpić do egzaminu. 

    Egzamin jest przeprowadzany w wydzielonej sali, w warunkach zapewniających kandydatom samodzielne rozwiązywanie testu. Przed wejściem na salę kandydat okazuje dowód osobisty albo inny ważny dokument potwierdzający tożsamość. Testy egzaminacyjne są oznaczane indywidualnym kodem. Z egzaminu wyklucza się kandydata, który korzysta z pomocy innej osoby lub w inny niedozwolony sposób zakłóca przebieg egzaminu. 

    Czas trwania egzaminu wynosi:

    • dla części pisemnej - 120 minut; 

    • dla części praktycznej - 180 minut. 

    Część pisemna egzaminu składa się z 80 pytań. Za każdą poprawną odpowiedź przyznaje się 1 punkt. 

    Warunkiem przystąpienia do części praktycznej egzaminu jest uzyskanie przez kandydata co najmniej 60 punktów z części pisemnej egzaminu.

    Część praktyczną egzaminu uznaje się za zakończoną z wynikiem pozytywnym w przypadku poprawnego sporządzenia przez kandydata świadectwa charakterystyki energetycznej. Ocena poprawności sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej jest dokonywana, w szczególności, pod kątem zgodności jego wykonania z przepisami dotyczącymi metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzoru świadectw ich charakterystyki energetycznej. 

    Egzamin zakończony wynikiem pozytywnym potwierdza się specjalnym świadectwem.

    W zaś razie negatywnego wyniku egzaminu minister określa termin, po upływie którego osoba ubiegająca się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej może ponownie przystąpić do części pisemnej egzaminu albo części praktycznej egzaminu, jeżeli warunek uzyskania przez kandydata co najmniej 60 punktów z części pisemnej egzaminu został spełniony. Termin ten nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 60 dni od dnia egzaminu zakończonego wynikiem negatywnym. 

    Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół podpisywany przez ministra. W protokole potwierdza się uzyskanie przez kandydatów pozytywnego wyniku egzaminu oraz wskazuje się tych kandydatów oraz przyczyny, z powodu których nie uzyskali oni pozytywnego wyniku egzaminu.

    Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej prowadzi rejestr osób, które złożyły z wynikiem pozytywnym egzamin. Rejestr prowadzony jest w formie elektronicznej. W rejestrze tych osób wpisuje się następujące dane:

    • numer wpisu; 

    • numer uprawnienia; 

    • datę wpisu; 

    • imię i nazwisko; 

    • data i miejsce urodzenia; 

    • adres do korespondencji; 

    • numer telefonu i faksu.

    Warunki i wysokość odpłatności za szkolenie i postępowanie egzaminacyjne

    Wysokość opłaty za szkolenie nie może być wyższa niż 70 % kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym przeprowadzenie szkolenia, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. 

    Natomiast wysokość opłaty za postępowanie egzaminacyjne nie może być wyższa niż 50 % kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym przeprowadzenie postępowania egzaminacyjnego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Kandydat wnosi opłatę za postępowanie egzaminacyjne na wskazany rachunek urzędu obsługującego Ministra Infrastruktury. Opłata ta składa się z opłaty: 

    1. za pierwszy etap - która nie może być wyższa niż 20 % wysokości opłaty za postępowanie egzaminacyjne; 

    2. za egzamin. 

      W przypadku odstąpienia kandydata od egzaminu otrzymuje on niezwłocznie zwrot opłaty za postępowanie egzaminacyjne. 

      Wpływy z opłat za postępowania egzaminacyjne stanowią dochód budżetu państwa.

      Studia podyplomowe

      Jak wspomniano, do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej uprawnia ukończenie, nie mniej niż rocznych, studiów podyplomowych na kierunkach: architektura, budownictwo, inżyniera środowiska, energetyka lub pokrewne w zakresie audytu energetycznego na potrzeby termomodernizacji oraz oceny energetycznej budynków. Program takich studiów podyplomowych powinien uwzględniać problematykę objętą programem szkoleń określonym, w drodze rozporządzenia Ministra Infrastruktury. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego zatwierdza po zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej proponowany przez wydziały szkół wyższych program studiów podyplomowych. Wykaz uczelni z zatwierdzonym przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego programem studiów podyplomowych uprawniających do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej zgodnie z art. 5 ust. 11 ustawy Prawo budowlane jest dostępny na stronach Ministerstwa Infrastruktury.

      Osobę, która uzyskała uprawnienia do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej na zasadach określonych wyżej, wpisuje się również do rejestru osób, które złożyły z wynikiem pozytywnym egzamin, prowadzonego przez Ministra Infrastruktury. Do wniosku o wpis do rejestru należy dołączyć: 

      • dokument stwierdzający posiadane wykształcenie wyższe magisterskie; 
      • wypełniony kwestionariusz osobowy - którego wzór podano w rozporządzeniu; 
      • dokument potwierdzający spełnienie warunków, iż dana osoba nie była karana za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe; 
      • dokument potwierdzający spełnienie warunku ukończenia, nie mniej niż rocznych, studiów podyplomowych na kierunkach: architektura, budownictwo, inżyniera środowiska, energetyka lub pokrewne w zakresie audytu energetycznego na potrzeby termomodernizacji oraz oceny energetycznej budynków. 

      Podstawa prawna:

      • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. 2006 r., Nr 156, poz. 1118, ze zm.);
      • Ustawa z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych (Dz. U. 2001 r., Nr 87, poz. 954, ze zm.);
      • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową (Dz. U. 2008 r., Nr 17, poz. 104)