czwartek, 2 października 2008

Kto i na jakich zasadach może sprzedawać alkohol?

Data: 02-10-2008 r.

Napojem alkoholowym w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest produkt przeznaczony do spożycia zawierający alkohol etylowy pochodzenia rolniczego w stężeniu przekraczającym 0,5 % objętościowych alkoholu.

Kto może hurtowo handlować napojami alkoholowymi?

Wedle ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi może być prowadzony wyłącznie na podstawie odpowiedniego zezwolenia.

Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18 % alkoholu może być więc prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki.

Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18 % alkoholu może być zaś prowadzony jedynie na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka województwa. Organ ten wydaje zezwolenie na obrót hurtowy przedsiębiorcom posiadającym siedziby na terenie województwa. Zadanie to jest wykonywane jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.

Minister właściwy do spraw gospodarki lub właściwy marszałek województwa może też wydać duplikaty zezwoleń w przypadku ich utraty lub zniszczenia.

Jakie zezwolenia są wydawane?

Zezwolenia wydaje się oddzielnie na obrót hurtowy następującymi rodzajami napojów alkoholowych:

  1. o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz na piwo;

  2. o zawartości powyżej 4,5 % do 18 % alkoholu, z wyjątkiem piwa;

  3. o zawartości powyżej 18 % alkoholu.

Zezwolenia na obrót hurtowy wydaje się na czas oznaczony:

  • napojami alkoholowymi o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz na piwo lub o zawartości powyżej 4,5 % do 18 % alkoholu, z wyjątkiem piwa - nie dłuższy niż 2 lata;

  • napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18 % alkoholu - nie dłuższy niż rok.

Dla zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18 % alkoholu określa się przy tym limit w wysokości minimum 500 tys. litrów 100 % alkoholu rocznie. Limit ten może być jednak zwiększony na wniosek przedsiębiorcy złożony nie później niż 30 dni od dnia wykorzystania limitu określonego w zezwoleniu

Zwiększenia limitu nie stosuje się w odniesieniu do przedsiębiorców zaopatrujących statki, pociągi i samoloty. Maksymalny limit dla tych przedsiębiorców wynosi jedynie 2 tys. litrów 100 % alkoholu rocznie.

Producent napojów alkoholowych jest obowiązany do uzyskania zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, jeśli zbywa swoje wyroby przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Jak ubiegać się o zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi?

Zezwolenia powyższe wydaje się na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy. Odmowa udzielenia stanowi ograniczenie swobody działalności gospodarczej i w państwie prawa może opierać się wyłącznie na powszechnie obowiązujących przepisach ustawowych. Nie może być taką podstawą przepis porządkowy, wydany przez organ administracji bez upoważnienia ustawowego (tak: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 grudnia 1994 r.; sygn. II SA 1431/93).

Wniosek o wydanie zezwolenia winien zawierać:

  • oznaczenie przedsiębiorcy;

  • siedzibę i adres przedsiębiorcy;

  • numer w rejestrze przedsiębiorców;

  • miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;

  • wnioskowany limit - dotyczy wyłącznie wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1;

  • wnioskowany termin ważności zezwolenia.

Minister właściwy do spraw gospodarki określił, w drodze rozporządzenia, rodzaj dokumentów wymaganych przy składaniu wniosków o wydanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, wzory wniosków oraz wzory informacji o sprzedaży napojów alkoholowych. I tak, do wniosku o wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi należy dołączyć następujące dokumenty:

  • odpis z rejestru przedsiębiorców (przy czym do czasu rejestracji zgodnie z przepisami o Krajowym Rejestrze Sądowym osoby fizyczne dołączają do wniosku zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, a pozostali przedsiębiorcy - odpis z właściwego rejestru sądowego),

  • umowę spółki cywilnej, jeżeli została zawarta w celu prowadzenia obrotu hurtowego napojami alkoholowymi,

  • zaświadczenie właściwego urzędu statystycznego o numerze identyfikacyjnym REGON - w przypadku gdy przedsiębiorca rozpoczyna działalność gospodarczą,

  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do użytkowania magazynu,

  • decyzję właściwego powiatowego inspektora sanitarnego, potwierdzającą przydatność magazynów wskazanych przez wnioskodawcę do przechowywania napojów alkoholowych,

  • zaświadczenie urzędu gminy o zgodności lokalizacji magazynu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub opinię odnośnie do możliwości prowadzenia obrotu hurtowego napojami alkoholowymi we wskazanym miejscu,

  • zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu przez wnioskodawcę z realizacją ciążących na nim zobowiązań podatkowych lub zaświadczenie, że zobowiązania rozłożone na raty lub o odroczonym terminie płatności są realizowane,

  • zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z wpłatami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,

  • oświadczenie o wartości sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w roku poprzednim (nie dotyczy to jednak przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie obrotu hurtowego napojami alkoholowymi):

    • o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa,

    • o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa,

  • dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia.

Dokumenty, o których mowa w ww. pkt 1-6, mogą być przedłożone jako kopie poświadczone urzędowo, notarialnie lub przez świadczącego pomoc prawną radcę prawnego lub adwokata. Natomiast dokumenty wymienione w pkt 7-10 należy przedłożyć w oryginale.

Dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia może być doręczony odrębnie, nie później jednak niż w dniu odbioru zezwolenia. W takim przypadku we wniosku o wydanie zezwolenia należy umieścić informację o jego późniejszym doręczeniu.

Ile trzeba zapłacić za zezwolenie?

Za wydanie zezwoleń na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi, decyzji wprowadzających w zezwoleniach zmiany oraz duplikatów zezwoleń są pobierane opłaty. Opłaty te są w zasadzie wnoszone przed wydaniem zezwolenia lub decyzji na rachunek organu wydającego zezwolenie.

Opłaty za wydanie poszczególnych zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości do 18 % alkoholu i piwem ustala się w wysokości 4 000 zł dla przedsiębiorców występujących o zezwolenie po raz pierwszy oraz dla tych, których wartość sprzedaży w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia nie przekroczyła 1 000 000 zł. Opłata ta jest wnoszona na rachunek organu zezwalającego, po złożeniu pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w ostatnim roku kalendarzowym.

W przypadku przedsiębiorców, których wartość sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia przekroczyła 1 000 000 zł, opłatę za wydanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości do 18 % alkoholu i piwem ustala się w wysokości równej 0,4 % wartości sprzedaży w roku poprzednim, z zaokrągleniem do 100 zł.

Wartość sprzedaży to kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoholowe, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego. Wartość sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych należy obliczać oddzielnie dla każdego rodzaju tych napojów.

Opłatę za wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18 % alkoholu ustala się w wysokości 45 000 zł za 500 tys. litrów 100 % alkoholu. Opłata za wydanie zezwolenia na wyprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu jest pobierana w zależności od ilości litrów 100 % alkoholu, zgłoszonej we wniosku, proporcjonalnie do wysokości ww.

opłaty. Natomiast opłata za zwiększenie limitu jest pobierana w zależności od ilości litrów 100 % alkoholu, zgłoszonej we wniosku, proporcjonalnie do wysokości ww. opłaty. Opłatę za wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18 % alkoholu dla przedsiębiorców zaopatrujących statki, pociągi i samoloty, ustala się jednak stosownie do deklarowanego obrotu.

Opłata za wydanie decyzji wprowadzającej nowe miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zwiększającej ilość tych miejsc w stosunku do wymienionych w wydanych zezwoleniach na obrót hurtowy napojami alkoholowymi wynosi 50 % stawki określonej dla zezwolenia w dniu jego wydania.

Opłata za wydanie innych decyzji, wprowadzających zmiany w zezwoleniach, wynosi 200 zł.

Opłata za wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych zapasów napojów alkoholowych o zawartości do 18 % alkoholu wynosi 1 000 zł.

Opłata za wydanie duplikatu zezwoleń na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi wynosi 50 zł.

Powyższe zezwolenia i decyzje nie podlegają natomiast opłacie skarbowej.

Opłaty za wydanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi mogą być wykorzystane przez zarządy województw wyłącznie na finansowanie zadań określonych w wojewódzkim programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zadań określonych w Wojewódzkim Programie Przeciwdziałania Narkomanii. Zarządy województw mogą zlecać, w drodze porozumień, jednostkom samorządu powiatowego zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przekazywać środki finansowe na ich realizację.

Jakie są warunki prowadzenia działalności na podstawie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi?

Warunkiem prowadzenia działalności na podstawie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi jest:

  1. przekazywanie organowi zezwalającemu informacji o wielkości sprzedaży napojów alkoholowych, w terminie do dnia 31 stycznia za rok poprzedni; Wzór informacji o sprzedaży napojów alkoholowych określają załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie rodzaju dokumentów wymaganych przy składaniu wniosku o wydanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, wzorów wniosków oraz wzorów informacji o sprzedaży napojów alkoholowych;

  2. sprzedaż napojów alkoholowych, wymienionych w zezwoleniu, wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym zezwolenie na obrót hurtowy tymi napojami lub zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych;

  3. prowadzenie obrotu hurtowego tylko napojami alkoholowymi oznaczonymi znakami akcyzy, o ile wymóg oznaczania tymi znakami wynika z innych przepisów;

  4. zaopatrywanie się w napoje alkoholowe, wymienione w zezwoleniu, u producentów oraz u przedsiębiorców posiadających zezwolenie na obrót hurtowy tymi napojami;

  5. posiadanie tytułu prawnego do korzystania ze stacjonarnego magazynu dostosowanego do przechowywania napojów alkoholowych;

  6. niezaleganie przez przedsiębiorcę z realizacją ciążących na nim zobowiązań podatkowych oraz wynikających z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych;

  7. wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscach wymienionych w zezwoleniu;

  8. zgłaszanie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki lub właściwemu marszałkowi województwa zmian stanu faktycznego i prawnego przedsiębiorcy, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany;

  9. przestrzeganie innych warunków określonych przepisami prawa.

Zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi minister właściwy do spraw gospodarki lub właściwy marszałek województwa cofa w przypadku:

  1. nieprzestrzegania warunków: prowadzenia obrotu hurtowego tylko napojami alkoholowymi oznaczonymi znakami akcyzy (o ile wymóg oznaczania tymi znakami wynika z innych przepisów), zaopatrywania się w napoje alkoholowe, wymienione w zezwoleniu, u producentów oraz u przedsiębiorców posiadających zezwolenie na obrót hurtowy tymi napojami, a także wykonywana działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscach wymienionych w zezwoleniu;

  2. wprowadzenia do obrotu napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł;

  3. popełnienia przestępstwa, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie;

  4. przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w ostatnim roku kalendarzowym;

  5. orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem;

  6. zlecania przez przedsiębiorcę, na podstawie umów, prowadzenia obrotu hurtowego napojami alkoholowymi innym przedsiębiorcom.

Zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi minister właściwy do spraw gospodarki lub właściwy marszałek województwa może cofnąć w przypadku:

  1. nieprzekazywania organowi zezwalającemu informacji o wielkości sprzedaży napojów alkoholowych, w terminie do dnia 31 stycznia za rok poprzedni;

  2. sprzedaży napojów alkoholowych, wymienionych w zezwoleniu, przedsiębiorcom nieposiadającym zezwolenia na obrót hurtowy tymi napojami czy zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych;

  3. prowadzenia obrotu hurtowego napojami alkoholowymi nieoznaczonymi znakami akcyzy, gdy wymóg oznaczania tymi znakami wynika z przepisów;

  4. zalegania przez przedsiębiorcę z realizacją ciążących na nim zobowiązań podatkowych oraz wynikających z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych;

  5. niezgłaszania ministrowi właściwemu do spraw gospodarki lub właściwemu marszałkowi województwa zmian stanu faktycznego i prawnego przedsiębiorcy, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany;

  6. nieprzestrzegania innych warunków określonych przepisami prawa;

  7. powtarzającego się zakłócania porządku publicznego w miejscu obrotu.

Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.

Zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi wygasają w przypadku:

  1. likwidacji przedsiębiorstwa lub zawiadomienia o zaprzestaniu prowadzenia obrotu hurtowego napojami alkoholowymi;

  2. upływu terminu ważności zezwolenia;

  3. zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej.

Na wniosek przedsiębiorcy, którego zezwolenie wygasło z przyczyn wymienionych wyżej, minister właściwy do spraw gospodarki lub właściwy marszałek województwa wydaje zezwolenie z określeniem terminu na wyprzedaż posiadanych zapasów napojów alkoholowych. Termin, określony w zezwoleniu na wyprzedaż, nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia zezwolenia.

Kto może prowadzić sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych?

Sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, prowadzi się w punktach sprzedaży, którymi są:

  1. sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych; sklep branżowy ze sprzedażą napojów alkoholowych to placówka, w której roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych stanowi nie mniej niż 70 % wartości sprzedaży ogółu towarów w tym punkcie;

  2. wydzielone stoiska - w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m2;

  3. pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych.

Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży,

Jakie zezwolenia są wydawane?

Tego typu zezwolenia wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje napojów alkoholowych:

  1. do 4,5 % zawartości alkoholu oraz na piwo;

  2. powyżej 4,5 % do 18 % zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa);

  3. powyżej 18 % zawartości alkoholu; do posiadania takich zezwoleń są również obowiązani przedsiębiorcy podający lub sprzedający różne mieszaniny napojów alkoholowych na podstawie posiadanych receptur, z wykorzystaniem napojów zawierających powyżej 18 % alkoholu.

Zezwolenie wydaje się na czas oznaczony, nie krótszy niż 4 lata, a w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży - nie krótszy niż 2 lata.

Na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych mogą być wydawane specjalne jednorazowe zezwolenia na okres do 2 dni, do których stosuje się mniejsze niż podane niżej wymogi. Opłata za jednorazowe te zezwolenia wnoszona jest na rachunek gminy przed wydaniem zezwolenia w wysokości odpowiadającej 1/12 opłaty za poszczególne rodzaje zezwoleń.

Przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć, zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych mogą być wydawane na okres do 2 lat. Do zezwoleń tych także nie stosuje się wszystkich wymogów ustawowych. Opłata za takie zezwolenia jest wnoszona na rachunek gminy przed wydaniem zezwolenia w wysokości określonej za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia.

Jak ubiegać się o zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia?

Zezwolenie takie wydaje się na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy.

Zezwolenia te organ zezwalający (tj. właściwy wójt, burmistrz czy prezydent miasta) wydaje po uzyskaniu pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy określającymi dla terenu gminy (miasta) liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

Sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w miejscach znajdujących się pod zarządem wojskowym lub jednostek organizacyjnych resortu spraw wewnętrznych - położonych poza obiektami zajmowanymi przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych czy obiektami koszarowymi i zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych - może być prowadzona jedynie za zezwoleniem wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), a ponadto za zgodą organów wojskowych określonych przez Ministra Obrony Narodowej lub resortu spraw wewnętrznych określonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia zawiera:

  • oznaczenie rodzaju zezwolenia;

  • oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, w przypadku ustanowienia pełnomocników ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania;

  • numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej;

  • przedmiot działalności gospodarczej;

  • adres punktu sprzedaży;

  • adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).

Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć następujące dokumenty:

  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców;

  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych;

  • pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym;

  • decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu lub warunkowym zatwierdzeniu zakładu, jeżeli są spełnione odpowiednie wymagania.

Jakie są warunki prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży?

Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:

  1. posiadanie zezwolenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta)na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia;

  2. wniesienie opłaty, jaką gminy pobierają za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;

  3. zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych;

  4. w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazanie przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych odpowiedniego zaświadczenia potwierdzającego dokonanie opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, wydanego przez gminę;

  5. posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży;

  6. wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu;

  7. zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany;

  8. prowadzenie sprzedaży w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone przez radę gminy w uchwałach określających dla terenu gminy (miasta) liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych;

  9. przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.

Organ zezwalający lub, na podstawie jego upoważnienia, straż gminna lub członkowie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych dokonują kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia.

Ile trzeba zapłacić za zezwolenie?

W celu pozyskania dodatkowych środków na finansowanie zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu gminy pobierają opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży.

Opłatę tę wnosi się na rachunek gminy, również przed wydaniem zezwolenia, w wysokości:

  • 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 % alkoholu oraz piwa;

  • 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa);

  • 2 100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 % alkoholu.

Opłata powyższa dotyczy przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w tym zakresie.

Natomiast przedsiębiorcy, prowadzący już sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim. Opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła:

  • 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz piwa - wnosi w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;

  • 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) - wnosi w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;

  • 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18 % alkoholu - wnosi w wysokości 2,7 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

Wartość sprzedaży należy przy tym obliczać oddzielnie dla każdego rodzaju napojów alkoholowych.

Opłata ta wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.

Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła ww. wartości wnoszą opłatę w wysokości określonej dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w tym zakresie.

W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty powyższe dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.

Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży, jednorazowe zezwolenia oraz zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych nie podlegają opłacie skarbowej.

Dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży, jednorazowe zezwolenia oraz dochody z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia wykorzystywane będą na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz Gminnych Programów Przeciwdziałania Narkomanii, i nie mogą być przeznaczane na inne cele.

Kiedy można stracić zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia?

Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia organ zezwalający (tj. właściwy wójt, burmistrz czy prezydent miasta) cofa w przypadku:

  1. nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych, a w szczególności:

    • sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw;

    • sprzedaży i podawania napojów alkoholowych zawierających więcej niż 18 % w ośrodkach szkoleniowych czy w domach wypoczynkowych z naruszeniem zakazów;

  2. nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych;

  3. powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego;

  4. wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł;

  5. przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim;

  6. popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie;

  7. orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.

Oznacza to, iż za sprzedanie alkoholu (nawet piwa) osobom, które nie ukończyły 18 lat, traci się zezwolenie. Jest to sankcja obligatoryjna, niezależna od winy i częstotliwości (tak np.: wyrok NSA, sygn. II GSK 111/07).

Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.

Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia wygasa w przypadku:

  1. likwidacji punktu sprzedaży;

  2. upływu terminu ważności zezwolenia;

  3. zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży;

  4. zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej;

  5. niezłożenia oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim lub niedokonania wpłaty gminie opłaty w odpowiedniej wysokości za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w wyznaczonych terminach; Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z tych przyczyn, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.

Na wniosek przedsiębiorcy, którego zezwolenie wygasło z powyższych przyczyn, organ zezwalający może wydać zezwolenie z określeniem terminu na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych. Termin określony w zezwoleniu na wyprzedaż nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia zezwolenia. Opłata za wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych, wnoszona na rachunek gminy, wynosi:

  • 1,4 % wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających do 4,5 % alkoholu oraz piwa;

  • 1,4 % wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających powyżej 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa);

  • 2,7 % wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających powyżej 18 % alkoholu.

Przedsiębiorca, który otrzymał zezwolenie na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu ważności zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych.

Komu i gdzie nie wolno sprzedawać alkoholu?

Zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych:

  • na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych i domów studenckich;

  • na terenie zakładów pracy oraz miejsc zbiorowego żywienia pracowników;

  • w miejscach i w czasie masowych zgromadzeń;

  • w środkach i obiektach komunikacji publicznej;

  • w obiektach zajmowanych przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych, jak również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych.

Zakazane jest spożywanie napojów alkoholowych na ulicach, placach i w parkach, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów.

Ustawa zabrania także sprzedaży, podawania i spożywania napojów zawierających więcej niż 18 % alkoholu w ośrodkach szkoleniowych oraz w domach wypoczynkowych.

Sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów zawierających więcej niż 4,5 % alkoholu może się odbywać na imprezach na otwartym powietrzu tylko za zezwoleniem i tylko w miejscach do tego wyznaczonych.

W innych niewymienionych miejscach, obiektach lub na określonych obszarach gminy, ze względu na ich charakter, rada gminy może wprowadzić czasowy lub stały zakaz sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych.

Zakazana jest sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych:

  • osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości;

  • osobom do lat 18;

  • na kredyt lub pod zastaw.

W przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe uprawniony jest do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy.

Zabrania się wnoszenia napojów alkoholowych na teren zakładów pracy, obiektów zajmowanych przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych, obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych, jak również stadionów i innych obiektów, w których odbywają się masowe imprezy sportowe i rozrywkowe, a także obiektów lub miejsc objętych zakazem wnoszenia napojów alkoholowych.

Osoby posiadające przy sobie napoje alkoholowe mają obowiązek przekazania ich do depozytu pod rygorem niewpuszczenia lub usunięcia z terenu ww. obiektów lub miejsc. Napoje alkoholowe wnoszone przez żołnierzy na teren obiektów zajmowanych przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych, obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych ulegają zaś odebraniu i przekazaniu do depozytu.

Rada Ministrów, ze względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny, w drodze rozporządzenia, może wprowadzać na czas określony na obszarze całego kraju albo jego części całkowity lub częściowy zakaz sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. W sytuacjach wymagających niezwłocznego działania Rada Ministrów może wprowadzić taki zakaz w innym trybie.

Na jakich zasadach można sprzedawać napoje alkoholowe w środkach komunikacji międzynarodowej?

Zezwala się na sprzedaż, podawanie i spożywanie w pociągach komunikacji międzynarodowej:

  • napojów alkoholowych przy stolikach w wagonach restauracyjnych: napoje zawierające więcej niż 18% alkoholu mogą być podawane tylko do posiłków,

  • napojów z zawartością do 4,5% alkoholu podróżnym w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia.

Zezwala się także na sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych w samolotach komunikacji międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach lotniczych w sposób i w ilościach przyjętych w międzynarodowym lotnictwie komunikacyjnym.

Sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych są dopuszczalne na morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej w odniesieniu do:

  • pasażerów odbywających podróż na statku,

  • kapitana statku na cele reprezentacyjne - w granicach przyznanego przez armatora funduszu reprezentacyjnego.

Sprzedaż napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia poza statkiem jest zaś dopuszczalna za zezwoleniem kapitana statku dla:

  • pasażerów statku w przeddzień wyokrętowania,

  • przedstawicieli władz w portach zagranicznych,

  • agentów zagranicznych polskich armatorów.

Dopuszcza się sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu w odniesieniu do członków załóg morskich statków handlowych. Można też podawać i spożywać dobowe racje wina, wydawane w strefie tropikalnej na podstawie i w ilościach przewidzianych w układach zbiorowych pracy.

Kapitan statku ze względu na bezpieczeństwo i porządek na statku może jednak wprowadzić całkowity lub częściowy zakaz sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych.

Kapitan statku może również zezwolić na podawanie i spożywanie nieznacznych ilości napojów alkoholowych powyżej 4,5% alkoholu:

  • dla członków załogi w czasie wolnym od służby - w dniach uroczystości i jubileuszów wynikających ze zwyczajów morskich,

  • dla uczestników organizowanych na statku przyjęć dla delegacji zagranicznych.

Ilość podawanych do spożycia napojów alkoholowych w wypadkach wymienionych wyżej nie może przekraczać dla jednego członka załogi:

  • 0,1 litra napoju zawierającego powyżej 18% alkoholu,

  • 0,2 litra napoju zawierającego od 4,5% do 18% alkoholu.

Dopuszcza się ponadto sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu na obszarach międzynarodowych portów morskich.

Jakie kary grożą niesubordynowanym sprzedawcom alkoholu?

Za prowadzenie obrotu hurtowego napojami alkoholowymi bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom grozi grzywa od 10 000 do 500 000 złotych. W razie popełnienia tego przestępstwa można orzec też przepadek napojów alkoholowych, chociażby nie były własnością sprawcy, można także orzec zakaz prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na hurtowym obrocie napojami alkoholowymi.

W wypadkach mniejszej wagi sprawca takiego czynu podlega karze grzywny do 5 000 zł.

Jeśli ten czyn został popełniony w zakresie działalności przedsiębiorcy, za sprawcę czynu zabronionego uznaje się osobę odpowiedzialną za wprowadzenie napojów alkoholowych do obrotu hurtowego.

Kto sprzedaje lub podaje napoje alkoholowe w wypadkach, kiedy jest to zabronione, albo bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom, podlega grzywnie. Ta sama kara grozi kierownikowi zakładu handlowego lub gastronomicznego, który nie dopełnia obowiązku nadzoru i przez to dopuszcza do popełnienia w tym zakładzie przestępstwa określonego wyżej.

W razie popełnienia któregoś z ww. przestępstw można orzec przepadek napojów alkoholowych, chociażby nie były własnością sprawcy, można także orzec zakaz prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży lub podawaniu napojów alkoholowych.

Orzekanie w sprawach o ww. czyny następuje na podstawie przepisów o postępowaniu karnym. Natomiast orzekanie w sprawach o czyny wymienione niżej następuje na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.

Kto spożywa napoje alkoholowe wbrew zakazom na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych i domów studenckich, na terenie zakładów pracy oraz miejsc zbiorowego żywienia pracowników, w miejscach i w czasie masowych zgromadzeń, w środkach i obiektach komunikacji publicznej, w obiektach zajmowanych przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych czy w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych albo nabywa lub spożywa napoje alkoholowe w miejscach nielegalnej sprzedaży, albo spożywa napoje alkoholowe przyniesione przez siebie lub inną osobę w miejscach wyznaczonych do ich sprzedaży lub podawania, naraża się na karę grzywny. Również samo usiłowanie takiego wykroczenia jest karalne. W razie zaś popełnienia tego wykroczenia można orzec przepadek napojów alkoholowych, chociażby nie były własnością sprawcy.

Kto wbrew szczególnemu obowiązkowi nadzoru dopuszcza do sprzedawania, podawania lub spożywania napojów alkoholowych na terenie zakładu pracy, jak również powziąwszy wiadomość o sprzedawaniu, podawaniu lub spożywaniu na terenie zakładu pracy takich napojów nie podejmie prawem przewidzianego postępowania, podlega karze grzywny.

Napoje alkoholowe dostarcza się do miejsc sprzedaży tylko w naczyniach zamkniętych, z oznaczeniem nazwy producenta, rodzaju i ilości napoju oraz jego mocy. W miejscach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych powinna być uwidoczniona informacja o szkodliwości spożywania alkoholu. Kto zaś wbrew tym wymaganiom:

  1. dostarcza napoje alkoholowe do miejsc sprzedaży lub

  2. nie uwidacznia informacji o szkodliwości spożywania alkoholu,

podlega karze grzywny.

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie rodzaju dokumentów wymaganych przy składaniu wniosku o wydanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, wzorów wniosków oraz wzorów informacji o sprzedaży napojów alkoholowych (Dz. U. 2001 r., Nr 60, poz. 614);
  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 1982 r., Nr 35, poz. 230, ze zm.);
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. 2005 r., Nr 179, poz. 1485, ze zm.);
  • Rozporządzenie Ministra - Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej z dnia 7 maja 1983 r. w sprawie zasad i warunków sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach morskich (Dz. U. 1983 r., Nr 25, poz. 121);
  • Rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 7 maja 1983 r. w sprawie zasad i warunków sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w pociągach i samolotach komunikacji międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach lotniczych (Dz. U. 1983 r., Nr 25, poz. 120);
  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. 2006 r., Nr 171, poz. 1225)





Jaruzelski nie przyznał do zarzutów za stan wojenny

Gen. Wojciech Jaruzelski nie przyznał się dziś przed Sądem Okręgowym w Warszawie do zarzutów stawianych mu przez pion śledczy IPN za stan wojenny z 1981 r.

Wojciech Jaruzelski

Jaruzelski powtarza, że stan wojenny był ocaleniem kraju przed katastrofą, a on działał w stanie tzw. wyższej konieczności wobec rzekomej groźby sowieckiej interwencji. Fot. PAP

Czesław Kiszczak

Poprzednią nieobecność Kiszczaka sąd uznał za nieusprawiedliwioną. Fot. PAP

Zarzuty są bezpodstawne - powiedział sądowi 84-letni Jaruzelski, zaczynając składanie wyjaśnień.

Od cytowania wypowiedzi na swój temat autorstwa Lecha i Jarosława Kaczyńskich gen. Wojciech Jaruzelski zaczął swe wyjaśnienia przed Sądem Okręgowym w Warszawie.

Przywołał wypowiedzi Jarosława Kaczyńskiego, który nazwał go zdrajcą, domagając się dlań "najwyższej kary" oraz Lecha Kaczyńskiego, że cieszy się, iż dożył postawienia zarzutów autorom stanu wojennego. "Też się cieszę razem z panem prezydentem, bo ufam, że sprawę obiektywnie rozpatrzy niezawisły sąd" - mówił.

Powtórzył, że stan wojenny był "mniejszym złem" i "uratował Polskę przed wielowymiarową katastrofą", a on działał w stanie wyższej konieczności.

Gen. Jaruzelski dodał, że wiele razy przepraszał za ofiary stanu wojennego i przyjmował za niego odpowiedzialność, ale nie w sensie winy w myśl aktu oskarżenia.

"Nie pozuję na uciśnioną niewinność"

Nie pozuję na uciśnioną niewinność - mówił gen. Jaruzelski. Zarzucił pionowi śledczemu IPN, że zdezawuował ustalenia sejmowej komisji odpowiedzialności konstytucyjnej, która w latach 90. uznała, że wprowadzając stan wojenny, działał w stanie wyższej konieczności.

Dodał, że materiały zebrane przez komisję były o wiele bardziej obszerne od aktu oskarżenia, który pomija wiele dowodów oraz nie bierze pod uwagę działań "Solidarności" z 1981 r. "Chodzi mi o szersze spojrzenie, o obraz pogłębiony i obiektywny" - dodał. Podkreślił, że chciałby "by historia nie dzieliła Polaków".

Zwracając uwagę na słowa prokuratora IPN, że zarzuty przedawnią się w 2020 r., Jaruzelski powiedział, iż "nie wie, kto z nas doczeka końca tego procesu". Dodał, że "optymistyczną perspektywę", którą rysuje prokurator, on sam odbiera żartobliwie.

Wiele miejsca oskarżony poświęcił okrągłemu stołowi z 1989 r. Przywołał słowa Ludwika Dorna z 2005 r.: "komuniści całowaliby nas po rękach za to, że nie wiesza się ich na latarniach". "Ile byłoby tych latarń i tych rąk?" - spytał retorycznie.

"Solidarność" nie była 10-milionowym hufcem aniołów"

Podzielam doniosłą rolę Solidarności i Lecha Wałęsy, ale w 1981 roku nie była ona "10-milionowym hufcem aniołów" - mówił gen. Jaruzelski.

Powiedział, że w warunkach gorbaczowskiej koniunktury pod koniec lat 80. Solidarność była "czołową siłą sprawczą demokratycznych przemian". Dodał zarazem, że pod koniec 1981 r. kraj "znalazł się na krawędzi przepaści", za co obciąża się tylko ówczesną władzę. "Dominuje czarno-biała ocena" - zaznaczył.

Zarzucił pionowi śledczemu IPN, że stawiając mu zarzut kierowania związkiem przestępczym o charakterze zbrojnym, sprowadził jego działania do "kategorii przestępstwa pospolitego". Przypomniał, że taki właśnie zarzut stawiano bossom gangów.

Jaruzelski podkreślił, że w stanie wojennym "wojsko nigdy nie użyło broni" i że dziś staje on w obronie jego dobrego imienia. Zaprzeczył, by stan wojenny spowodował ok. 100 ofiar śmiertelnych, bo "nie ma do tego podstaw". Zarazem powiedział, że każda śmierć jest tragedią. Podkreślił, że do dziś większość społeczeństwa uważa wprowadzenie stanu wojennego za uzasadnione.

Kilka razy Jaruzelski przerywał swe wystąpienie. Tłumaczył, że bierze antybiotyki, ale mimo to chciał przyjść dziś do sądu.

"Doszło do uchybienia konstytucyjnego"

Gen. Jaruzelski uważa, że wydanie przez Radę Państwa PRL dekretów o stanie wojennym podczas sesji Sejmu było "uchybieniem konstytucyjnym", a nie przestępstwem.

Przed sądem Jaruzelski mówił, że Rada Państwa działała w stanie wyższej konieczności, a zarzut, by on miał podżegać Radę do uchwalenia dekretów wbrew konstytucji, jest bezpodstawny. "Niestosowne jest traktowanie Rady Państwa jako ślepego i lękliwego narzędzia" - dodał.

Prokurator IPN - mówił generał - "pochyla się z troską" nad konstytucją PRL, a przecież mówiła ona, że rząd zapewnia "ochronę porządku publicznego". "Realizację tego konstytucyjnego zadania IPN uznaje za przestępstwo" - podkreślił oskarżony.

"Nie planowaliśmy likwidacji "Solidarności" od 1980 roku"

Gen. Jaruzelski zaprzecza, by już od powstania "Solidarności" w 1980 roku władze z premedytacją planowały jej likwidację - jak głosi akt oskarżenia IPN za stan wojenny.

Jaruzelski powiedział, że planowanie działań na wypadek stanów nadzwyczajnych to obowiązek każdej władzy.

"To świadczy o poczuciu odpowiedzialności, by uniknąć chaosu i konfrontacji, która mogłaby się zakończyć krwawo" - dodał oskarżony. Powołał się na wypowiedzi opozycjonistów z PRL, że gdyby stan wojenny nie był tak precyzyjnie zaplanowany, to doszłoby do krwawych walk.

Jaruzelski zwrócił uwagę, że dekrety Rady Państwa z 12 grudnia 1981 r. o stanie wojennym zatwierdził potem Sejm PRL. Pytał, czy może być przestępstwem czyn, który potem zaakceptował Sejm. "Czy IPN nie czyni wszystkich posłów głosujących za zatwierdzeniem stanu wojennego odpowiedzialnymi za zaakceptowanie zbrodni komunistycznej?" - ironizował.

Jaruzelski dodał, że wprowadzenie stanu wojennego nie przesądzało samo w sobie o likwidacji "Solidarności".

Jaruzelskiemu grozi do 10 lat więzienia

Ówczesny I sekretarz PZPR, premier PRL i szef MON, a także szef Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego jest oskarżony o kierowanie "związkiem przestępczym o charakterze zbrojnym, mającym na celu popełnianie przestępstw" - za co grozi do 10 lat więzienia. Drugi zarzut to podżeganie Rady Państwa do przekroczenia uprawnień przez uchwalenie w czasie sesji Sejmu PRL i wbrew konstytucji dekretów o stanie wojennym.

W 2006 r., gdy IPN stawiał mu zarzuty, odrzucał je i mówił, że liczy, iż "niezawisły sąd będzie potrafił ocenić bolesną prawdę". Zapewniał wiele razy, że zależy mu na szybkim procesie. Powtarza też, że stan wojenny był ocaleniem kraju przed katastrofą, a on działał w stanie tzw. wyższej konieczności wobec rzekomej groźby sowieckiej interwencji.

12 września ruszył proces siedmiu osób, w tym Jaruzelskiego, Czesława Kiszczaka i Stanisława Kani. Nie przeszkodziła temu nieobecność Kiszczaka, którą sąd uznał za nieusprawiedliwioną (nie stawił się on też i dzisiaj).

6 października gen. Wojciech Jaruzelski dokończy przed sądem rozpoczęte dziś wyjaśnienia w procesie autorów stanu wojennego.

Źródło: PAP

Jaruzelski na procesie: Groziła nam katastrofa

komentarze na Forum
2008-10-02, ostatnia aktualizacja 32 minuty temu
Zobacz powiększenie
Wojciech Jaruzelski
Fot. Sławomir Kamiński / AG

Ocaliliśmy Polskę przed katastrofą - mówił przed Sądem Okręgowym w Warszawie Wojciech Jaruzelski. Generał zeznaje dziś w procesie ws. stanu wojennego. - Prokuratura IPN sprowadziła moje postępowanie do kategorii pospolitego przestępstwa kryminalnego. Odcięła mnie i innych oskarżonych od naszego politycznego usytuowania - mówił. Na rozprawę - jak zwykle - nie stawił się Czesław Kiszczak.

Zobacz powiekszenie
Fot. Sławomir Kamiński / AG
Gen. Jaruzelski ogłasza w TV wprowadzenie stanu wojennego.
Zobacz powiekszenie
Fot. Czarek Sokolowski AP
Wojciech Jaruzelski oraz Stanisław Kania na pierwszym procesie ws. stanu wojennego, 12 września br.
Gen. Jaruzelski - w grudniu 1981 r. I sekretarz PZPR, premier PRL i szef MON, a także szef WRON - oskarżony jest o "kierowanie związkiem przestępczym o charakterze zbrojnym" i o podżeganie Rady Państwa do przekroczenia uprawnień. Przygotował 200 stron wyjaśnień.

Wg generała, w zarzutach prokuratorów IPN brak logiki i spójności. - IPN sprowadził moje postępowanie do kategorii pospolitego przestępstwa kryminalnego. Odciął mnie i innych oskarżonych od naszego politycznego usytuowania - mówił wspominając wielogodzinne narady, podczas których oceniana była sytuacja w kraju. Przypomniał, że taki właśnie zarzut stawia się bossom gangów.

- Nie ma świętych ludzi i ruchów i dotyczy to też "Solidarności". Działało w niej wielu ludzi, których szanuję i podziwiam, ale nie była ona dwumilionowym hufcem aniołów - dowodził Jaruzelski podkreślając, że w 1981 kraj pogrążony był w chaosie.

- Jeśli prokuratura skonstruowała akt oskarżenia na punkcie o związku przestępczym, to powinna też dostrzec, że był on prawnie umocowany. Nie był generalskim widzimisię - mówił Jaruzelski. Podkreślił, że cechy organów władz PRL były inne niż w grupie przestępczej, organy też miały inne cele.

Wspomniał o zbrodniach ludzi z aparatu państwa, m.in. zamordowaniu księdza Popiełuszki i tragedii w "Wujku". Jak mówił - choć dowiedział się o nich "po latach" - bierze za nie odpowiedzialność, jednak władzy nie można przypisywać każdej zbrodni. Podkreślił, że w stanie wojennym "wojsko nigdy nie użyło broni" i zaprzeczył, by zabito wtedy ok. 100 osób. Zarazem powiedział, że każda śmierć jest tragedią. Podkreślił, że do dziś większość społeczeństwa uważa wprowadzenie stanu wojennego za uzasadnione.

Odniósł się też do drugiego zarzutu (art.18 Kk par. 2, nakłanianie Rady Państwa do przekroczenia uprawnień). - To oskarżenia bezpodstawne - powiedział Jaruzelski - bo członkowie Rady zaakceptowali "wyższą konieczność". Podkreślił też, że pisząc o "podżeganiu" prokuratorzy obrażają członków Rady, którzy byli osobami odpowiedzialnymi i nierzadko wybitnymi, jak prof. Jabłoński.

Jaruzelski o politycznym kontekście procesu

Wcześsniej przypomniał przed sądem "być może przypadkowe" słowa Jarosława Kaczyńskiego z kilku publikacji w prasie i z książki z 2006 (m.in. "Gen. Jaruzelski i przywódcy stanu wojennego są zdrajcami i powinni stanąć przed sądem") - sugerując, że proces jest polityczny. Przypomniał, że Lech Kaczyński też mówił, iż cieszy się, że Jaruzelskiemu postawiono zarzuty. - Też się cieszę razem z panem prezydentem, bo ufam, że sprawę obiektywnie rozpatrzy niezawisły sąd - skomentował to generał.



Jaruzelski: Ocaliliśmy Polskę przed katastrofą

- Nie pozuję na uciśnioną niewinność, Nie mówię, że byłem inny niż byłem, co zdarza się wielu. Bliskie mi było przesłanie socjalizmu, ale i konieczność jego reformowania oraz obowiązek obrony Polski w realnie istniejącym świecie. Odpowiedzialność biorę dla siebie. Wyrazy gniewu i niechęci niechaj będą skierowane wyłącznie do mnie - mówił Jaruzelski.

- Nie oznacza to jednak uznania winy w kontekście aktu oskarżenia. Wprowadzenie stanu wojennego powodowane było wyższą koniecznością i ocaliło Polskę przed katastrofą - podkreślił. Jak dodał, "Solidarność" miała - w jego opinii - "rację historyczną", władza - "rację pragmatyczną, sytuacyjną". Jego zdaniem, pozwoliło to zapobiec katastrofie i dojść do punktu w którym przemiany mogły zrealizować się nie jako "konfrontacyjne burzenie", ale jako "pokojowy demontaż".

Jaruzelski krytykuje IPN

Zarzucił prokuraturze IPN, która skonstruowała akt oskarżenia, że argumenty polityczne wtłacza w "kostium kryminalny". - Podstawowym kryterium powinny być fakty o logicznie z nich wypływające wnioski. Dlatego będę przytaczał wiele dokumentów - mówił generał. Zarzucał IPN przede wszystkim braki w materiale dowodowym i nieprzesłuchanie drugiej strony.

Zaprotestował przeciw wykorzystywaniu tego procesu do "doraźnych celów politycznych". Wspominał o historycznym znaczeniu Okrągłego Stołu i o tym, jak liderzy PiS, w tym Ludwik Dorn (którego cytował) go negują. Przypomniał też - cytując wyniki badań - że polskie społeczeństwo nie chciało na początku lat 80. wprowadzenia kapitalizmu i że długo dochodziło do jego akceptacji.

Proces ws. stanu wojennego

Proces siedmiu członków WRON i Rady Państwa (która formalnie wprowadziła stan wojenny) ruszył we wrześniu. Główni oskarżeni to 84-letni Jaruzelski, 82-letni gen. Kiszczak - członek WRON i szef MSW oraz 80-letni Kania, były I sekretarz KC PZPR.

Zarzuty - które przedawnią się w 2020 - dotyczą kierowania i udziału w "związku przestępczym o charakterze zbrojnym, mającym na celu popełnianie przestępstw" oraz przekroczenie uprawnień. Oskarżonym grozi do 10 lat więzienia. Twierdzą oni, że nie popełnili przestępstwa, bo działali w stanie tzw. wyższej konieczności wobec groźby sowieckiej interwencji. W grudniu 1981 nie było takiej groźby, a państwa Układu Warszawskiego uznały, że sprawa leży w wyłącznej gestii władz PRL - podkreśla IPN.

Jaruzelski miał zeznawać jako pierwszy już 29 września. Sąd odroczył wtedy rozprawę z powodu nieobecności mec. Marty Seredyńskiej, obrońcy gen. Tadeusza Tuczapskiego. Seredyńska przesłała sądowi zwolnienie lekarskie. Nie pojawił się też Czesław Kiszczak, a sąd znów uznał jego nieobecność za nieusprawiedliwioną.

Komorowski: Nie zdziwię się, jeżeli jutro zostanę oskarżony o przyczynę skandalu alimentacyjnego w PiS

Rozmawiała Katarzyna Kolenda-Zaleska
2008-10-02, ostatnia aktualizacja 2008-10-02 12:13

-Jak już odwracać kota ogonem, to tak, żeby robiło wrażenie- powiedział w "Poranku Radia TOK FM" Bronisław Komorowski, marszałek Sejmu

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Porozmawiajmy o jutrzejszym głosowaniu nad wnioskiem PiS o odwołaniu pana z funkcji marszałka Sejmu. Uzasadnienie przedstawi Jarosław Kaczyński. Spodziewa się pan ostrego ataku?

Bronisław Komorowski: Ten atak trwa od zawsze. PiS ma ogromny kompleks, albo zadawnioną niechęć. Za każdym razem głosował przeciwko mojej kandydaturze. Nie spodziewam się niczego nowego. Spodziewam się ataku i zjawiska odwracania kota ogonem, w którym PiS stał się mistrzem.

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Jest też zarzut o pana kontakty z oficerami WSI.

Bronisław Komorowski: To właśnie odwracanie kota ogonem. Pierwotnie zarzut dotyczył kryzysu związanego z komisja regulaminową. Usłyszałem również zarzut pana Jarosława Kaczyńskiego, że to ja odpowiadam za to, że klub PiS złożył fałszywe usprawiedliwienia w związku z nieobecnością i nie zdziwię się, jeżeli jutro zostanę oskarżony o przyczynę skandalu alimentacyjnego w PiS. Jak już odwracać kota ogonem, to tak, żeby robiło wrażenie.

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Wszystko wskazuje na to, że bez głosów innych klubów ani pan, ani pan Niesiołowski, nie zostaniecie odwołani. Czy jako PO będziecie zabiegać o głosy SLD do poparcia pana?

Bronisław Komorowski: W polityce od czasu do czasu trzeba zachowywać się pryncypialnie i honorowo. Nie zamierzam naśladować marszałków z PiS, którzy swoje wnioski o odwołanie chowali nieraz na pół roku, nie poddając pod głosowanie, jednemu zdarzyło się nawet, że nie zwołał posiedzenia Sejmu. Zrobiłem odwrotnie i postanowiłem natychmiast poddać wniosek pod głosowanie.

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Miał pan pewność, że nie zostanie przyjęty.

Bronisław Komorowski: Zrobiłbym tak samo, nawet gdyby sprawa była niepewna. Marszałek musi być człowiekiem odpowiedzialnym. Odpowiada za stabilność w Sejmie, realną możliwość prowadzenia pracy przez Sejm. Destabilizacja jest rzeczą złą i demoralizującą dla Parlamentu. Honor w polityce nie polega na układaniu i kupowaniu poparcia innych. Mam świadomość, że cała masa posłów, którym nie pozwoliłem wyjechać za granicę, nie dałem samochodu, zmuszałem czy zmuszam do różnych rzeczy, np. pisania sprawozdań z wyjazdów, może mieć do mnie pretensje. Trudno. Jeżeli swoim postępowaniem, działaniem i stosunkiem do tego środowiska potrafię przekonać do siebie klub lewicy, to będę się cieszył, ale nie będę kupował żadnego poparcia.

Katarzyna Kolenda-Zaleska: SLD mówią, że czują się wyprowadzeni przez pana w pole. Obiecał pan dyskusję nad tarczą antyrakietową i nie spełnił tej obietnicy.

Bronisław Komorowski: To nie jest rzetelne stanowisko. Obiecałem, że taka debata odbędzie się jesienią po zakończeniu fazy negocjacji rządu polskiego z Amerykanami. Na mój wniosek rząd przedstawi w Sejmie informacje w momencie zakończenia negocjacji, a nie w trakcie, co mogłoby popsuć polską pozycję negocjacyjną. Niektórzy posłowie SLD szukają dziury w całym. Prawo opozycji, nie gniewam się. Zdecydowanie dementuję, że tej debaty nie ma, bo ja jej nie chcę. Obiecałem, że po zakończeniu negocjacji debata będzie, i tak się stanie.

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Ustawowa "rewolucja październikowa" Jeśli prezydent będzie wetował, to z kim będziecie te weta odrzucać?

Bronisław Komorowski: Jestem zwolennikiem dogadywanie się klubów i zawsze do tego zachęcam. Wspierałem i będę wspierał porozumienie PO z SLD w sprawie weta prezydenckiego w kwestiach ustaw medialnych i konsekwentnie będę do tego zmierzał.

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Czy potrzebne jest porozumienie wokół kryzysu gospodarczego, tak jak zaproponowała wczoraj Natalii Świat?

Bronisław Komorowski: To dość śmieszna i trudno zrozumiała propozycja. Natali Świat powinna była zaproponować Okrągły Stół dwa lata temu, razem z Komisją Europejską w sprawie Stoczni. Ale cieszę się, że PiS chociaż w warstwie słownej usiłuje pokazać, że jest skłonny do rozmowy, nie tylko do awantur.

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Dlaczego minister nie zgodził się na okrągły stół?

Bronisław Komorowski: Co innego rozmawiać w Sejmie, co innego organizować jeszcze ekstra nadzwyczajne platformy. Trzeba rozmawiać, mówić do społeczeństwa, nie należy tylko budować przekonania, że od tego rozmawiania rzeczywistość w Polsce zmieni się na lepszą.

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Uważa pan, że taki okrągły stół jest bez sensu?

Bronisław Komorowski: Dlaczego pani Natali Świat nie proponowała tego, kiedy rządził PiS?

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Nie było kryzysu światowego.

Bronisław Komorowski: Czy pani Natali Świat ma pieniądze, żeby wpompować je do polskiego systemu bankowego i pomysł na to, co Amerykanie powinni zrobić ze swoim? Nie. Chce tylko pogadać.

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Pan prezydent powiedział, że kryzys stoi u nas za drzwiami.

Bronisław Komorowski: Pan prezydent podgrzewa atmosferę, moim zdaniem, trochę nieodpowiedzialnie. Dzisiaj w nocy Senat Stanów Zjednoczonych zatwierdził daleko idącą pomoc dla systemu bankowego. Wszystkie pomysły i alarmy PiS straciły na aktualności.

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Chciałabym zapytać o dzisiejsze posiedzenie komisji etyki. Czy posłowie powinni być sędziami we własnej sprawie?

Bronisław Komorowski: Komisja wyda werdykt: co to oznacza z punktu widzenia etyki poselskiej oraz z punktu widzenia regulaminu Sejmu. Natomiast o tym czy popełniono przestępstwo, składając fałszywe oświadczenia w celu osiągnięcia korzyści finansowych, zobaczymy. Być może jak kiedyś, przy słynnym "głosowaniu na dwie ręce", komisja uzna, że nie jest kompetentna do rozstrzygnięcia sprawy natury prokuratorskiej. Ale wtedy sama prokuratura z urzędu podjęła sprawę.

Katarzyna Kolenda-Zaleska: Czy teraz też nie powinno tak być?

Bronisław Komorowski: Tak byłoby najlepiej. Jeżeli nie, to na pewno będzie taka inicjatywa poselska. Wiele osób, w tym ja, jest przekonanych, że to było złamanie prawa. Być może nie do końca świadome, lub przy uznaniu, że jest to niewielkie przestępstwo. To przejaw kryzysu PiS, mówiąc wprost: sztandar moralnej rewolucji utaplali w błocie po same drzewce.



Źródło: TOK FM

LM: Zwycięstwo Sosina, ale bez polskiego gola. Messi ratuje Barcelonę w Doniecku

pk, misza
2008-10-01, ostatnia aktualizacja 2008-10-02 08:22
Zobacz powiększenie
Łukasz Sosin cieszy się z bramki strzelonej przez jednego z kolegów
Fot. PETROS KARADJIAS AP

Łukasz Sosin zagrał ponad godzinę w meczu z Panathinaikosem. Nie zdobył bramki, ale jego Anorthosis wygrał 3:1. W Doniecku FC Barcelona przegrywała do 87. minuty z Szachtarem, by ostatecznie wygrać 2:1! Bohaterem został Messi

Zobacz powiekszenie
Fot. PAUL THOMAS AP
Robbie Keane powstrzymywany przez Otman Bakkal
Zobacz powiekszenie
Fot. LUCA BRUNO AP
Maicon odbiera gratulacje od Zlatana Ibrahimovicia
SERWISY
Boruc znów ratuje Celtic - zobacz na Z Czuba.tv »

Wyniki wtorkowych meczów »

- Lepszej okazji do strzelenia gola mogę nie mieć - mówi przed spotkaniem z Panathinaikosem Łukasz Sosin. Gdyby mu się udało, byłby pierwszym Polakiem, który zdobył bramkę w LM od ponad 1300 dni. Nie udało się, ale dawno nie było tak blisko. Na początku meczu Sosin przepychał się na polu karnym z Jose Sarriegim. Do piłki doszedł Grek, ale trafił nią do własnej bramki. Koledzy gratulowali Polakowi, mimo że nie dotknął w tej akcji futbolówki.

Ale miał dużo więcej pracy niż dwa tygodnie temu, gdy w spotkaniu z Werderem sam walczył z niemieckimi obrońcami. Anorthosis był zdecydowanie bardziej zainteresowany atakiem. 32-letni piłkarz dostawał więcej podań, często współpracował ze skrzydłowymi, zastawiał się i utrzymywał piłkę. Zmęczony zszedł po godzinie gry. Kilkanaście minut później bramkę zdobył jego zmiennik. Po dwóch meczach Cypryjczycy zajmują drugie miejsce w grupie i mają tyle samo punktów co Inter. Za trzy tygodnie obie drużyny spotkają się na San Siro.

Na sensację długo zanosiło się w Doniecku, gdzie Szachtar do 87. minuty wygrywał z Barceloną 1:0. Wtedy do bramki trafił Leo Messi. W czwartej minucie Argentyńczyk trafił drugi raz, kilkadziesiąt sekund wcześniej na boisku pojawił się Mariusz Lewandowski.

Wrak samolotu Fossetta odnaleziony?

asz, AP
2008-10-02, ostatnia aktualizacja 21 minut temu
Zobacz powiększenie
Dokumenty z nazwiskiem Fossetta, które znaleziono w pobliżu Mammoth Lakes
Fot. AP

- Ekipy poszukujące Steve'a Fossetta znalazły wrak rozbitego samolotu - poinformowały dzisiaj rano czasu polskiego władze stanu Kalifornia.

Zobacz powiekszenie
Fot. Rich Pedroncelli AP
Turysta Preston Morrow opowiada, gdzie odnalazł rzeczy osobiste Fossetta
Zobacz powiekszenie
Fot. Charlie Riedel / AP
Steve Fossett
Wiadomo, że wrak znaleziono przeszukując okolicę, w której wczoraj turysta odnalazł rzeczy osobiste należące do Fossetta.

Rzeczniczka szeryfa hrabstwa Madera nie ujawniła jednak dokładnej lokalizacji znaleziska i odmówiła podania dodatkowych informacji. Powiedziała jedynie, że potwierdzenie, czy rzeczywiście odnaleziono wrak samolotu multimilionera, będzie możliwe dzisiaj rano czasu miejscowego (po południu czasu polskiego - red.).

Wczoraj wieczorem czasu polskiego telewizja CNN podała, że przypadkowy turysta natrafił na rzeczy osobiste należące prawdopodobnie do Fossetta, w tym trzy dokumenty z jego nazwiskiem i tysiąc dolarów w gotówce. Rzeczy leżały w krzakach w pobliżu miejscowości Mammoth Lakes. Wśród dokumentów była licencja pilota. Kliknij, by zobaczyć zdjęcia:

Kliknij, by zobaczyć zdjęcia fot. AP

Fossett zaginął w trakcie samotnego lotu

Steve Fossett, multimilioner i autor serii rekordów balonowych, lotniczych i żeglarskich zaginął bez śladu 3 września ubiegłego roku. Ostatni raz widziano go, gdy wylatywał prywatnym samolotem z prywatnego pasa startowego w zachodniej Nevadzie - jednym z najbardziej niedostępnych i najrzadziej zamieszkanych regionów w USA.

Przez następne tygodnie trwały bezskuteczne, choć niezwykle intensywne poszukiwania lotnika i maszyny.

Mecze Bayernu z Zenitem w Pucharze UEFA pod lupą wymiaru sprawiedliwości

Puchar UEFA
PAP, kd
2008-10-01, ostatnia aktualizacja 2008-10-01 17:33
Zobacz powiększenie
Oliver Kahn puszcza jedną z bramek w półfinale
Fot. MICHAEL DALDER REUTERS

Hiszpański wymiar sprawiedliwości zajmie się sprawą możliwego "ustawienia" wyników meczów między Bayernem Monachium a Zenitem Sankt Petersburg w półfinale poprzedniej edycji piłkarskiego Pucharu UEFA. 12 maja mistrz Niemiec doznał w Rosji najwyższej od 30 lat porażki w europejskich pucharach - 0:4 i odpadł z rozgrywek.

SERWISY
Szczęsny: U bukmacherów postawiłbym na Wisłę »

Rzeczniczka hiszpańskiego Sądu Najwyższego potwierdziła w środę, że zostało wszczęte postępowanie w tej sprawie.

W środę madryckie gazety "El Pais" i "ABC" napisały, że postępowanie zostało wszczęte w oparciu o podsłuchane rozmowy telefoniczne bossów rosyjskiej mafii w Hiszpanii. Zatrzymany już Giennadij Pietrow miał w jednej z rozmów telefonicznych chwalić się, że "zatroszczył się" o awans do finału zespołu z Sankt Petersburga. Na sukces Zenitu miał jak sam powiedział wydać 50 milionów.

Zatrzymany wiosną na Majorce Pietrow uchodził za szefa działającej w Sankt Peterburgu mafii "Tambowska". Temat zmanipulowania półfinałowej rywalizacji w Pucharze UEFA miał się pojawiać w jego rozmowach z kilkoma różnymi osobami. Jego prawa ręka - Leonid Krystoforow - miał nawet w jednej z rozmów powiedzieć, że Zenit wygra rewanż 4:0.

UEFA poinformowała niedawno, że prowadzi dochodzenie w sprawie 25 meczów, których wyniki mogły zostać "ustawione". Według "El Pais", w tej grupie jednak nie ma żadnego ze spotkań Bayernu z Zenitem.

W finale Pucharu UEFA w sezonie 2007/08 Zenit St. Petersburg wygrał z Glasgow Rangers 2:0.