środa, 12 stycznia 2011

Najważniejsze wnioski z raportu MAK [ZESTAWIENIE]

opr. dżek, IAR, PAP
2011-01-12, ostatnia aktualizacja 24 minuty temu
Fragment animacji MAK z lądowania TU-154 10 kwietnia 2010 roku
Fragment animacji MAK z lądowania TU-154 10 kwietnia 2010 roku

Dziś MAK ogłosił ostateczne przyczyny katastrofy smoleńskiej. Najważniejsza to lądowanie TU-154 w niesprzyjających warunkach atmosferycznych pod silną presją psychiczną wywieraną na załogę.

- Musimy być otwarci i opublikować prawdę - nawet najbardziej gorzką - powiedziała Tatiana Anodina, szefowa MAK na specjalnej konferencji prasowej. WIĘCEJ>>

Najważniejsze ustalenia Rosjan:

1. Lot do Smoleńska miał status lotu międzynarodowego. Oznacza to, że to jego dowódcy są odpowiedzialni za jego przebieg i biorą odpowiedzialność za decyzje podjęte w trakcie lotu.

2. Samolot przed wylotem był sprawny. Silniki oraz inne systemy działały prawidłowo, nie było też wybuchów przed zderzeniem z ziemią.

3. W organizacji lotu wystąpiły istotne braki dotyczące przygotowania załogi i wyboru dodatkowych lotnisk.

4. Załoga rządowego Tupolewa lecącego do Smoleńska była niewłaściwie przygotowana do lotu na lotnisku Siewiernyj. - Zademonstrowała niewystarczające przygotowanie włączając automat ciągu przy próbie lądowania na lotnisku, które nie miało systemu ILS - stwierdzili przedstawiciele MAK.

5. Załoga była kilkakrotnie informowana o tym, że warunki atmosferyczne nie są dobre. Informacje pochodziły od dyrekcji lotniska Siewiernyj, władz Białorusi, nad którą przelatywał samolot oraz od załogi polskiego Jaka, który wcześniej wylądował w Smoleńsku. Nie było zgody wieży na lądowanie.



6. W kokpicie znajdowały się dwie osoby postronne - w tym dowódca sił powietrznych - gen. Andrzej Błasik. Udało się ustalić, że generał miał alkohol we krwi - 0,6 promila.



Nie podano nazwiska drugiej osoby.

7. Na dowódcę samolotu Tu-154M była wywierana presja psychiczna, m.in. dlatego, że w kokpicie znajdował się szef sił powietrznych. Stwierdzono, że załoga obawiała się negatywnej reakcji głównego pasażera. Cała załoga "znajdowała się w stanie podwyższonego napięcia emocjonalnego i psychologicznego."

8. Nie ma zapisu wskazującego, że prezydent Lech Kaczyński polecił lądowanie w Smoleńsku.

9. Współpraca w załodze samolotu Tu-154 M do Smoleńska było niewystarczająca.

10. Samolot schodził do lądowania zbyt stromo i za szybko. Wysokościomierz w samolocie mylił się o 170 metrów.

11. Stwierdzono, że znajomość rosyjskiego u dowódcy załogi była satysfakcjonująca. Wcześniej sugerowano, że członkowie załogi niewystarczająco znali język rosyjski i nie rozumieli, co mówią do nich kontrolerzy z wieży na lotnisku.

12. Niedostatki w infrastrukturze lotniska w Smoleńsku i nienajlepszy stan techniczny urządzeń rejestrujących na lotnisku nie były przyczyną katastrofy.

13. Nie było nacisków, presji na kontrolerów z wieży w Smoleńsku.

14. Żadne z uchybień prowadzących do katastrofy nie obciąża strony rosyjskiej.

Cały raport rosyjskiej komisji ma 210 stron. Zapoznaje się z nim teraz strona polska.

Brak komentarzy: