sobota, 7 czerwca 2014

Pendolino stoi, a PKP IC płaci kolejne 92 mln euro zaliczki. Czy są szanse na start polskiej szybkiej kolei?

pbor
06.06.2014 , aktualizacja: 06.06.2014 16:21
A A A Drukuj
Pociąg Pendolino na Dworcu Głównym we Wrocławiu

Pociąg Pendolino na Dworcu Głównym we Wrocławiu (Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Gazeta)

Zamieszania z Pendolino ciąg dalszy. PKP InterCity wypłaciło producentowi kolejne 92 mln euro zaliczki, mimo że superszybkie pociągi nadal nie mają homologacji i bezużytecznie stoją w bazie technicznej na warszawskim Grochowie. Kontrakt na dostawę 20 składów został już opłacony w 77 proc., do dziś dostarczono osiem sztuk.
ZOBACZ ZDJĘCIA POLSKIEGO PENDOLINO >>>

Pierwszy pociąg Pendolino dotarł do Polski w sierpniu 2013 r. i z wielką pompą został zaprezentowany na dworcu Wrocław Główny. Do dziś producent przekazał nam osiem sztuk. Jednak żadna z nich nie wozi pasażerów. Problemem jest brak homologacji, bez której pociągi nie mogą wyjechać na tory.

Kiedy składy wreszcie uzyskają homologację? - Z tego, co wiemy, wniosek nie został jeszcze nawet złożony - powiedział TVP Marcin Celejewski, prezes PKP IC. Producent, firma Alstom, twierdzi, że o homologację wystąpi najszybciej, jak to będzie możliwe, lecz przeszkodą jest brak odpowiedniej infrastruktury kolejowej w Polsce, która umożliwiłaby przeprowadzenie testów. PKP uważa, że Alstom mógłby załatwić formalności za granicą i dostarczyć odpowiedni dokument. Problemu z takim rozwiązaniem nie widzi również Urząd Transportu Kolejowego.



Alstom nie informuje, dlaczego nie stara się o dokumenty w innym kraju. Przemilczał również informację o odebraniu od PKP IC kolejnej zaliczki, w wysokości 92 mln euro. Za pociągi, które wciąż nie zostały formalnie przekazane PKP IC, zapłaciliśmy więc już w sumie 77 proc. wartości całego zamówienia na tabor, które opiewało na kwotę 400 mln euro. Z 20 zamówionych składów dostaliśmy na razie wspomniane osiem.

Co na to PKP Intercity?

- Realizujemy płatności zgodnie z umową z producentem, zawartą w maju 2011r. Marcowy aneks został podpisany na prośbę producenta, który na początku roku zwrócił się do nas z prośbą o wypłatę do końca marca (czyli do końca roku rozliczeniowego Alstom) zaliczki, obejmującej kwotę, którą mieliśmy uregulować dopiero w czerwcu. Po negocjacjach zgodziliśmy się wypłacić zaliczkę na poczet przyszłych płatności w kwocie 92 mln euro, którą Alstom zabezpieczył w całości gwarancją bankową. Warunkiem PKP Intercity było terminowe przekazanie pociągów oraz szereg innych benefitów, wycenionych na kwotę ok. 24 mln zł - informuje Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity.

PKP IC powoli traci cierpliwość i straszy naliczaniem producentowi gigantycznych kar w wysokości 480 tys. euro miesięcznie za każdy nieodebrany pociąg. Alstom jednak płacić nie chce. Co dalej? Kiedy wreszcie pojedziemy polską szybka koleją? - Pociąg Pendolino pojedzie w Polsce w grudniu - kwituje Elżbieta Bieńkowska, minister infrastruktury i rozwoju. Zanim ministerstwo zainterweniuje, chce zaczekać do końca czerwca na finał przepychanek między PKP IC i Alstom.

ZOBACZ ZDJĘCIA POLSKIEGO PENDOLINO >>>

Brak komentarzy: